Strategia rozwiązywania problemów społecznych (art. 16b u.p.s.)
Zadania pomocy społecznej (art. 15 - 35 u.p.s.)
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Strategia rozwiązywania problemów społecznych stanowi konkretyzację ramowo określonej delegacji ustawowej, pozostawiającej stosunkowo szeroki margines swobody organowi planistycznemu. Zatem ramowy zakres delegacji (art. 16b ust. 2 pkt 1 do 3 ustawy) jest zamierzony i stanowi przykład właściwej legislacji, chroniącej system prawa przed nadmierną kazuistyką. Taka konstrukcja delegacji wskazuje na kompetencje organu samorządowego do dokonania konkretyzacji postanowień Strategii, w odniesieniu do realnych problemów społecznych występujących na danym obszarze jednostki samorządu. Konkretna treść Strategii w odniesieniu do tych ram stanowi zaś zadanie własne samorządu, o którym organ samorządowy decyduje w sposób autonomiczny.
Realizując upoważnienie wynikające z art. 16b ups Rada Gminy musi zawrzeć w Strategii postanowienia odnoszące się do wszystkich enumeratywnie wymienionych w powołanym przepisie zagadnień. Skoro celem strategii jest rozwiązywanie problemów społecznych, to konieczne jest określenie wskaźników realizacji działań, które powinny być możliwe do weryfikacji w czasie realizacji strategii.
Wyrok NSA z dnia 24 sierpnia 2022 r., I OSK 300/22
Standard: 85876 (pełna treść orzeczenia)
Wykładając przepisy prawa, zwłaszcza te, na podstawie których opracowuje się plan przyszłych przedsięwzięć, trzeba mieć na uwadze, by wyniki tej wykładni nie doprowadziły do rozwiązań niemożliwych do wykonania, bo wówczas zanegowalibyśmy sens istnienia takiego przepisu. Żądanie wskazania kwot przewidzianych na realizację programu rozwiązywania problemów społecznych z wyprzedzeniem na kilka lat wydaje się zmierzać w tym kierunku, zwłaszcza jeśli uwzględnić szybko zachodzące zmiany w otoczeniu prawnym i ekonomicznym.
Wyrok WSA z dnia 3 sierpnia 2022 r., III SA/Gl 532/22
Standard: 85878 (pełna treść orzeczenia)