Zadania zlecone gminy z zakresu administracji rządowej

Zadania zlecone gminy z zakresu administracji rządowej (art. 18 u.p.s.)

Wyświetl tylko:

Brak wykwalifikowanej kadry pracowniczej zarówno w zasobach administracji publicznej jak i jej kontrahentów nie zwalnia administracji obowiązku realizowania zadań publicznych, za które ponosi odpowiedzialność. Zadania zlecone mają charakter obligatoryjny, stąd organ administracji publicznej nie może zasłaniać się tym, że nie ma wykwalifikowanych pracowników, w związku z czym odmawia przyznania świadczenia. Taka argumentacja jest niedopuszczalna choćby z uwagi na zasadę praworządności (art. 7 Konstytucji RP) oraz zasadę demokratycznego państwa prawnego (art. 2 Konstytucji RP).

Obok zadań własnych, gmina realizuje zadania zlecone jej przez organy rządowe. Zadania te gmina otrzymuje do wykonania w drodze ustawy lub porozumienia. Mają one charakter zadań obligatoryjnych." (Z. Niewiadomski, Samorząd terytorialny [w:] R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel (red.), System Prawa Administracyjnego. Tom 6. Podmioty administrujące, Warszawa 2011, s. 141).

Przytoczone stanowisko doktryny, jak i samo brzmienie przepisu art. 18 ust. 1 pkt 3 u.p.s. prowadzi do jednoznacznego wniosku, że obowiązkiem gminy jest zapewnienie realizacji powierzonego jej zadania publicznego. Gmina jest odpowiedzialna za ustawiczne urzeczywistnianie go. Nie można zatem uznać, że brak wyspecjalizowanej kadry desygnowanej do spełniania wnioskowanych świadczeń uzasadnia odmowę przyznania tej formy specjalistycznych usług opiekuńczych. Rolą szeroko rozumianej administracji publicznej jest wykonywanie jej zadań, od których nie może się uwolnić. Tylko zakończenie stosunku prawnego, na mocy którego zostało przekazane zadanie publiczne jako zadanie zlecone może uwolnić jednostkę samorządu terytorialnego od konieczności realizacji tego zadania. 

Wyrok WSA z dnia 17 września 2021 r., II SA/Po 910/20

Standard: 85888 (pełna treść orzeczenia)

Nie można zaakceptować sytuacji, w której osoba niepełnosprawna zostanie pozbawiona wsparcia aktywizującego i dostosowującego, pomimo że przepisy prawa dają jej takie prawo, a dokumenty dotyczące stanu zdrowia sporządzone przez kompetentne podmioty wskazują na potrzebę takiej formy pomocy.

Wyrok WSA z dnia 9 lipca 2019 r., II SA/Lu 257/19

Standard: 85896 (pełna treść orzeczenia)

Art. 16 i 17 u.p.s. wytyczają obszary działalności organów administracji publicznej w sprawach pomocy społecznej, wskazują na zakres działania tych organów, odnosząc go do zadań państwa, w tym do realizacji polityki społecznej. Niemniej przepisy te (zwłaszcza art. 16, art. 17 ust. 1 pkt 5 i art. 18 ust. 1 pkt 6 ustawy, których konstrukcja właściwa jest dla prawa ustrojowego) nie tworzą w sposób samodzielny żadnych praw ani obowiązków po stronie organów. Nie mogą one być podstawą wydania decyzji, do ich realizacji konieczne są dodatkowe unormowania o charakterze kompetencyjnym, które są zawarte przepisach działu II ustawy pt. "Świadczenia z pomocy społecznej".

Wyrok NSA z dnia 13 października 2017 r., I OSK 43/17

Standard: 85874 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.