Zwrot nienależnie pobranej dotacji
Dotacje przedmiotowe do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych na wniosek przedsiębiorcy (art. 7a u.p.s.)
Swoboda w ustalaniu przez przedsiębiorcę marży nie może prowadzić do obejścia, mających zastosowanie przepisów o socjalnym celu dotacji, a w szczególności art. 7a ust. 1 i ust. 2 oraz art. 2 ust. 1 u.p.s.
Zgodnie z art. 169 ust. 1 pkt 1 i 2 w zw. z ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, dotacje udzielone z budżetu państwa wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem lub pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości – podlegają zwrotowi do budżetu państwa wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia okoliczności stanowiącej podstawę zwrotu, przy czym jeżeli dotacja stanowi pomoc publiczną w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Unię Europejską, odsetki nalicza się od dnia przekazania dotacji beneficjentowi.
Przepisem szczególnym, który ma zastosowanie bezpośrednio do dotacji przedmiotowych do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych, jest § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2010 r. w sprawie stawek, szczegółowego sposobu i trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych., który stanowi że w razie stwierdzenia w trakcie kontroli pobrania dotacji w nadmiernej wysokości lub wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem, dotacja podlega zwrotowi wraz z odsetkami w wysokości przewidzianej jak dla zaległości podatkowych. Odsetki nalicza się od dnia przekazania dotacji przedsiębiorcy.
Wyrok NSA z dnia 11 maja 2021 r., I GSK 651/18
Standard: 85798 (pełna treść orzeczenia)
Organy prawidłowo ustaliły, że dotacja w rzeczywistości została wykorzystywana przez Skarżącą także na zakup surowców zużytych do sporządzania potraw sprzedawanych odbiorcom innym niż konsumentom spożywającym posiłki w barze mlecznym. Wbrew prawnemu obowiązkowi wadliwie prowadzona ewidencja ilościowo-jakościowa (ani np. faktury) nie pozwalają przy tym na określenie kwot należnych dotacji. Tym samym dotacja została pobrana nienależnie w rozumieniu art. 169 ust. 1 pkt 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Wyrok WSA z dnia 10 stycznia 2018 r., V SA/Wa 623/17
Standard: 85800 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 85802