Ustalenie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych w drodze uchwały (art. 97 ust. 5 u.p.s.)

Opłaty za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach treningowych lub wspomaganych (art. 97 u.p.s.)

Wyświetl tylko:

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Zasady ustalania wysokości opłaty zawarte w akcie prawa miejscowego nie mogą pozostawiać żadnej swobody organowi, który wydaje decyzję w oparciu o art. 97 ust. 1 i 1a u.p.s. Uregulowania uchwały podjętej na podstawie art. 97 ust. 5 u.p.s. winny więc wskazywać konkretne stawki opłat (wskaźniki wyrażone w procentach) liczone od dochodu.

Zakreślenie jedynie górnej granicy stawki procentowej odnoszącej się do dochodu świadczeniobiorcy wprowadza uznaniowość w procesie ustalania opłaty za pobyt w placówce. Taki zabieg jest niedopuszczalny, a także wykracza poza ramy delegacji ustawowej z art. 95 ust. 5 u.p.s. 

Nakaz założenia racjonalności prawodawcy i spójności przepisów prawa nakazuje, aby wykładnia art. 97 ust. 5 u.p.s. uwzględniała kontekst systemowy, a mianowicie kompetencję do wydania decyzji na podstawie art. 97 ust. 1 u.p.s., tak aby wynik wykładni tych dwóch przepisów nie powadził do sprzeczności i niespójności regulacji, która jest w oczywistym związku. Wnioskowanie z celu na środki nakazuje przyjąć, że skoro decyzja wydawana na podstawie art. 97 ust. 1 u.p.s. w zakresie wysokości opłaty ma mieć charakter związany, to określenie stawek opłaty w uchwale wydanej w trybie art. 97 ust. 5 u.p.s. nie może powodować "przekształcenia" owej decyzji w decyzję o charakterze uznaniowym (zob. wyroki NSA: z dnia 30 października 2020 r., I OSK 1307/20; z dnia 14 marca 2024 r., I OSK 314/23; z dnia 24 kwietnia 2024 r., I OSK 3045/23).

Art. 97 ust. 1 u.p.s. nie przewiduje, aby organ wydający decyzję w tej materii działał w ramach tzw. uznania administracyjnego. Art. 97 ust. 1 u.p.s. nie wprowadza żadnych kryteriów, którymi miałby posługiwać się organ administracji przy różnicowaniu wysokości opłat w ramach tego samego zakresu dochodowego. Delegacja ustawowa z art. 95 ust. 5 u.p.s. nie upoważnia organu uchwałodawczego do stanowienia tego typu uregulowań.

Wyrok WSA z dnia 4 grudnia 2024 r., II SA/Gl 1283/24

Standard: 85504 (pełna treść orzeczenia)

Uchwała rady gminy (rady powiatu) powinna tak kształtować zasady odpłatności, by uwzględniały one zakres świadczonych usług i ich koszty, zaś organ stanowiący ma ustalić zasady ponoszenia opłat, a nie ich sztywną wysokość.

Określenie zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w mieszkaniach treningowych na podstawie art. 97 ust. 5 u.p.s. nie może zarówno sprowadzać się do ustalenia sztywnej wysokości opłat (i w tym zakresie należy zgodzić się ze stanowiskiem wyrażonym w odpowiedzi na skargę), jak i nie może pozostawiać organowi kierującemu zbyt szerokiego zakresu uznania, w oderwaniu od kryterium jakie wynika z art. 97 ust. 1 u.p.s., tj. przyznanego zakresu usług.

Wyrok WSA z dnia 28 listopada 2024 r., II SA/Ke 394/24

Standard: 85511 (pełna treść orzeczenia)

Prawidłowe ustalenie istoty i zakresu upoważniania z art. 97 ust. 5 u.p.s.wymaga, aby wykładnia powołanego upoważnienia uwzględniała także kontekst systemowy i funkcjonalny interpretowanego przepisu.

Skoro ustawodawca nie wprowadza uznania administracyjnego po stronie organu wydającego decyzję o opłacie, o której mowa w art. 97 ust. 1 u.p.s., to owo uznanie nie może być wykreowane na podstawie norm prawa miejscowego. Nakaz założenia racjonalności prawodawcy i spójności przepisów prawa nakazuje, aby wykładnia art. 97 ust. 5 u.p.s. uwzględniała kontekst systemowy, a mianowicie kompetencję do wydania decyzji na podstawie art. 97 ust. 1 u.p.s., tak aby wynik wykładni tych dwóch przepisów nie powadził do sprzeczności i niespójności regulacji, która jest w oczywistym związku. Wnioskowanie z celu na środki nakazuje przyjąć, że skoro decyzja wydawana na podstawie art. 97 ust. 1 u.p.s. w zakresie wysokości opłaty ma mieć charakter związany, to określenie stawek opłaty w uchwale wydanej w trybie art. 97 ust. 5 u.p.s. nie może powodować "przekształcenia" owej decyzji w decyzję o charakterze uznaniowym (zob. wyrok NSA z 30.10.2020 r. I OSK 1307/20). Do takiej konstrukcji zmierzałaby natomiast wykładnia art. 97 ust. 5 u.p.s. proponowana przez organ nadzoru, skoro według tego organu rada powiatu miałaby określać jedynie granice, w ramach których przedmiotowa opłata powinna zostać ustalona przez uprawnione podmioty, a nie konkretne stawki opłat (wskaźniki wyrażone w procentach) liczone od dochodu ustalonego w oparciu o przepisy art. 8 ust. 3-12 u.p.s.

Wyrok NSA z dnia 14 marca 2024 r., I OSK 314/23

Standard: 85507 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 197 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85543 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 30 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85542 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 234 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85540 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 150 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85530 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 109 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85521 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 171 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85523 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 137 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85524 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 83 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85526 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 241 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85527 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 83 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85911 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 114 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85529 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 178 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85904 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 49 słów. Wykup dostęp.

Standard: 85528 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.