Obowiązek organizacji pochówku jako zadanie własne gminy
Sprawienie pogrzebu (art. 44 u.p.s.) Zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym (art. 17 u.p.s.)
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Jak wynika z art. 17 ust. 1 pkt 15 u.p.s. to do zadań gminy o charakterze obowiązkowym należy sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym. Stosownie zaś do art. 44 u.p.s. sprawienie pogrzebu odbywa się w sposób ustalony przez gminę, zgodnie z wyznaniem zmarłego. Choć ww. przepis na to nie wskazuje, to z wyrażonej w art. 18 ust.1 u.s.g. zasady domniemania kompetencji rady gminy wynika, że organem właściwym do określenia owego sposobu sprawienia pogrzebu jest organ stanowiący gminy, którego prawną formę działania stanowią uchwały.
Przez ustawowy nakaz ustalenia przez gminę sposobu sprawienia pogrzebu, o którym mowa w art. 44 u.p.s., należy rozumieć powinność określenia pewnych ogólnych wytycznych, ewentualnie zespołu zasad, reguł wskazujących na tryb, formę, metodę danego postępowania, w tym przypadku odnoszących się do sprawienia samej czynności pogrzebu (por. wyrok NSA z 30 czerwca 2016 r. I OSK 258/16). Przepis ten jednoznacznie zatem wskazuje materię podlegającą uregulowaniu w drodze uchwały przez organ stanowiący gminy jednocześnie wyznaczając granice tego upoważnienia. Na jego mocy Rada Miejska uprawniona była jedynie do określenia sposobu sprawienia pogrzebu, nie zaś do określenia kręgu osób, którym przysługuje prawo pochówku przez gminę i uregulowania przypadków, w których gmina zobowiązana jest do sprawiania pogrzebu.
Wyrok WSA z dnia 29 maja 2025 r., II SA/Sz 126/25
Standard: 89326 (pełna treść orzeczenia)
Przyznanie świadczeń z pomocy społecznej co do zasady następuje w formie decyzji (art. 106 ust. 1 u.p.s.), w której ustala się prawo do świadczenia i sposób jego realizacji. Ponieważ świadczenie to udzielane jest zmarłemu, który z oczywistych względów nie może być stroną postępowania administracyjnego, to nie ma możliwości prowadzenia takiego postępowania i wydania decyzji administracyjnej. Nasuwa to wniosek, że organizacja pogrzebu, a tym samym ustalenie sposobu jego sprawienia należy ocenić jako czynność materialno-techniczną administracji.
Wyrok WSA z dnia 14 stycznia 2016 r., IV SA/Gl 358/15
Standard: 87689 (pełna treść orzeczenia)