Słowny przekaz o celu reklamowym

Reklama

Przekaz słowny służyć może różnym celom. Podstawowy ich podział koresponduje z wyróżnieniem deskryptywnej i instrumentalnej funkcji języka.

Deskryptywna funkcja języka wiąże się z przekazywaniem informacji – poinformowaniem kogoś o czymś, z tego też względu w literaturze przedmiotu określa się ją również mianem funkcji informacyjnej, poznawczej, prezentacyjnej, opisowej lub komunikatywnej.

Funkcja instrumentalna języka uwidacznia się zaś w sytuacjach, w których przekaz ma wywołać określony skutek, różny od przekazania samej informacji, jak: wyrażenie uczyć, emocji, przeżyć (funkcja ekspresywna), skłonienie kogoś do określonego zachowania, przyjęcia określonych postaw, poglądów lub wywołanie pewnych przeżyć (funkcja sugestywna lub perswazyjna) albo modyfikacja rzeczywistości społecznej na podstawie uznanych konwencji (funkcja performatywna).

W kontekście przekazu o celu reklamowym najistotniejsze jest odróżnienie funkcji deskryptywnej oraz sugestywnej. Nie ulega przy tym wątpliwości, że jeden przekaz słowny może pełnić jednocześnie obie funkcje. Żaden przepis nie stoi na przeszkodzie temu, aby przedmiotem programu poświęconemu nowinkom technicznym był tylko jeden produkt.

Wyrok SN z dnia 11 grudnia 2024 r., II NSKP 61/23

Standard: 84950 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.