Stwierdzenie bezskuteczność egzekucji w toku upadłości

Ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego (art. 15 u.p.o.u.a.) Wniosek o podjęcie działań wobec dłużnika alimentacyjnego (art. 3 u.p.o.u.a.)

Wyświetl tylko:

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Brak przedłożenia zaświadczenia o bezskuteczności egzekucji wystawionego przez organ egzekucyjny (i prawna niemożność jego uzyskania wobec upadłości dłużnika) nie może oznaczać wyłączenia możliwości przyznania prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

W razie wszczęcia postępowania upadłościowego i umorzenia postępowania egzekucyjnego, obowiązkiem organu było zwrócenie się do właściwego syndyka w celu ustalenia, czy rzeczywiście egzekucja należności alimentacyjnych, po ogłoszeniu upadłości dłużnika alimentacyjnego nadal była bezskuteczna. 

Egzekwowanie świadczeń alimentacyjnych możliwe jest nie tylko na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ale również w trybie ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe. Podstawową funkcją postępowania upadłościowego (obok tzw. funkcji oddłużeniowej) jest windykacja należności. Jest to zbiorowe postępowanie, którego celem jest wspólne dochodzenie roszczeń od dłużnika. Podkreślano, że umorzenie postępowania egzekucyjnego w trybie art. 146 Prawa upadłościowego z uwagi na uprawomocnienie się postanowienia o ogłoszeniu upadłości, ma w założeniu przeciwdziałać nierównomiernemu zaspokojeniu wszystkich wierzycieli z funduszy masy upadłości, bez zachowania kolejności wynikającej z art. 342-344 tej ustawy. Z tego powodu ustawodawca wykluczył możliwość prowadzenia po ogłoszeniu upadłości egzekucji syngularnej przez poszczególnych wierzycieli.

Przesłankę bezskuteczności egzekucji prowadzonej przeciwko dłużnikowi alimentacyjnemu należy na gruncie omawianej ustawy wykładać szeroko, uwzględniając cel tej ustawy zawarty w preambule, tj. wspieranie osób ubogich, które nie są w stanie samodzielnie zaspokoić swoich potrzeb i nie otrzymują należnego im wsparcia od osób należących do kręgu zobowiązanych wobec nich do alimentacji.

Wyrok NSA z dnia 23 lipca 2020 r., I OSK 3048/19

Standard: 84725 (pełna treść orzeczenia)

Bezskuteczność egzekucji może zostać potwierdzona odpowiednim zaświadczeniem wystawionym przez syndyka masy upadłości.

Artykuł 2 pkt 2 ustawy zmieniony został przez art. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 roku o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2019.1802). Od 8 października 2019 roku, zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy, pojęcie bezskuteczności egzekucji oznacza egzekucję, w wyniku której w okresie ostatnich dwóch miesięcy nie wyegzekwowano pełnej należności z tytułu zaległych i bieżących zobowiązań alimentacyjnych, albo postępowanie upadłościowe, w toku którego w okresie ostatnich dwóch miesięcy nie otrzymano pełnej należności z tytułu zaległych i bieżących zobowiązań alimentacyjnych. Jednocześnie ustawodawca wprowadził do art. 2 nowy punkt 8a, zgodnie z którym pojęcie organu egzekucyjnego oznacza organ, który prowadzi egzekucję, albo syndyka wyznaczonego w postępowaniu upadłościowym dłużnika.

Innymi słowy, począwszy od 8 października 2019 roku pojęcie bezskuteczności egzekucji dotyczy zarówno egzekucji prowadzonej przez komornika sądowego jak i egzekucji prowadzonej w ramach postępowania upadłościowego. Organem uprawnionym do potwierdzenia bezskuteczności egzekucji jest zatem od 8 października 2019 roku zarówno organ prowadzący egzekucję jak i syndyk wyznaczony w postępowaniu upadłościowym dłużnika.

Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 2019 r., I OSK 3320/18

Standard: 84537 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 212 słów. Wykup dostęp.

Standard: 84636

Komentarz składa z 246 słów. Wykup dostęp.

Standard: 84529

Komentarz składa z 523 słów. Wykup dostęp.

Standard: 84531

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.