Przetwarzanie danych w kontekście zatrudnienia; pojęcia „pracownik” i „zatrudnienie” w rozumieniu art. 88 RODO
Przetwarzanie danych w kontekście zatrudnienia (art. 88 RODO)
RODO nie definiuje pojęć „pracowników” i „zatrudnienia” ani nie odsyła do prawa państw członkowskich w celu ich zdefiniowania. W braku takiego odesłania należy przypomnieć, że – jak wynika zarówno z wymogów jednolitego stosowania prawa Unii, jak i z zasady równości – treści przepisu prawa Unii, który nie zawiera wyraźnego odesłania do prawa państw członkowskich dla określenia jego znaczenia i zakresu, należy zwykle nadać w całej Unii autonomiczną i jednolitą wykładnię (wyrok z dnia 2 czerwca 2022 r., HK/Danmark i HK/Privat, C-587/20).
Ponieważ RODO nie definiuje pojęć „pracowników” i „zatrudnienia”, należy je interpretować zgodnie z ich zwykłym znaczeniem w języku potocznym, z uwzględnieniem kontekstu, w którym zostały użyte, i celów uregulowania, którego część stanowią (wyrok z dnia 2 czerwca 2022 r., HK/Danmark i HK/Privat, C-587/20).
Termin „pracownik” w jego zwykłym znaczeniu oznacza osobę, która świadczy pracę w ramach stosunku podporządkowania wobec pracodawcy, a zatem pod jego nadzorem (wyrok z dnia 18 marca 2021 r., Kuoni Travel, C-578/19). Istotną cechą charakterystyczną „zatrudnienia” jest okoliczność, że dana osoba wykonuje przez pewien okres na rzecz innej osoby i pod jej kierownictwem świadczenia, za które otrzymuje wynagrodzenie (wyrok z dnia 15 lipca 2021 r., Ministrstvo za obrambo, C-742/19). Ponieważ taka cecha jest właściwa pracownikom i zatrudnieniu zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym, należy z tego wywnioskować, że pojęcia „pracownika” i „zatrudnienia”, rozumiane w ich zwykłym znaczeniu, nie wykluczają osób wykonujących swoją działalność zawodową w sektorze publicznym.
Zakresu art. 88 ust. 1 RODO nie można określać w zależności od charakteru stosunku prawnego łączącego pracownika z pracodawcą. Tym samym bez znaczenia jest kwestia, czy dana osoba jest zatrudniona w charakterze pracownika najemnego, czy urzędnika, lub też czy jej stosunek pracy podlega prawu publicznemu, czy prywatnemu, ponieważ te kwalifikacje prawne są zmienne w zależności od przepisów krajowych i nie mogą stanowić odpowiedniego kryterium dla jednolitej i autonomicznej wykładni tego przepisu (zob. analogicznie wyroki: z dnia 12 lutego 1974 r., Sotgiu, 152/73; z dnia 3 czerwca 1986 r., Komisja/Francja, 307/84).
Art. 88 RODO odnosi się w ust. 1 do „wykonania umowy o pracę”. Należy jednak zauważyć, po pierwsze, że odniesienie to znajduje się wśród innych celów przetwarzania danych osobowych w związku z zatrudnieniem, które mogą być przedmiotem bardziej szczegółowych przepisów przyjętych przez państwa członkowskie, wymienionych w art. 88 ust. 1 RODO, i że w każdym razie wyliczenie to nie ma charakteru wyczerpującego, o czym świadczy użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności”.
Brak znaczenia kwalifikacji stosunku prawnego między pracownikiem a zatrudniającą go administracją znajduje potwierdzenie w fakcie, że zarządzanie, planowanie i organizacja pracy, równość i różnorodność w miejscu pracy, bezpieczeństwo i higiena pracy, ochrona własności pracodawcy lub klienta, indywidualne lub zbiorowe wykonywanie praw i korzystanie ze świadczeń związanych z zatrudnieniem, a także zakończenie stosunku pracy, które są również wymienione w art. 88 ust. 1 RODO, odnoszą się do zatrudnienia zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym. W konsekwencji z zawartego w art. 88 ust. 1 RODO odniesienia do „wykonania umowy o pracę” nie można wywodzić, że zatrudnienie w sektorze publicznym, które nie jest oparte na umowie o pracę, jest wyłączone z zakresu stosowania tego przepisu.
Wyrok TSUE z dnia 30 marca 2023 r., C-34/21
Standard: 84109 (pełna treść orzeczenia)
Odrębną kategorię tworzy upoważnienie do przetwarzania danych związane z zatrudnieniem. Artykuł 27 ust. 2 pkt 6 ustawy o o.d.o. stanowi, że zakres wrażliwych danych osobowych, których przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadań administratora danych w zakresie zatrudnienia, musi być określony w ustawie (dyrektywa 95/46/WE nie ustanawia takiego wymagania, lecz stanowi, że przepisy prawa krajowego powinny zapewniać odpowiednie gwarancje w związku z przetwarzaniem wrażliwych danych osobowych na podstawie omawianej przesłanki). Na podstawie tego przepisu, administrator danych zatrudniający inne osoby może przetwarzać takie dane sensytywne, które są dla niego niezbędne do wykonywania zadań odnoszących się do zatrudnienia, do wykonywania swoich praw i obowiązków wynikających z faktu zatrudniania innych osób, a mających swoje źródło w przepisach prawa (głównie prawa pracy), umowie zbiorowej czy umowie indywidualnej. Zakres przetwarzania danych musi być jednak określony w ustawie.
Powołany przepis obejmuje swoim zakresem wszelkie kategorie pracodawców (zarówno przedsiębiorstwa państwowe, jak i prywatne, spółki prawa handlowego, osoby fizyczne) oraz wszelkie postaci przetwarzania danych, a jego regulacja odnosi się nie tylko danych osobowych pracowników, ale i do danych osobowych kandydatów do pracy.
Zakresem zastosowania omawianej przesłanki objęte jest zarówno zatrudnienie typu pracowniczego, jak i inne typy stosunków zatrudnienia, np. cywilnoprawne, ustrojowe czy administracyjnoprawne.
Omawianą przesłanką objęte są także stosunki poprzedzające nawiązanie stosunku zatrudnienia. Jednakże w pracowniczych stosunkach zatrudnienia należy uwzględnić ograniczenia wynikające z innych przepisów, w szczególności z art. 221 k.p.
Wyrok SN z dnia 4 lutego 2021 r., II PSKP 7/21
Standard: 59572 (pełna treść orzeczenia)