Organizacja imprezy masowej bez wymaganego zezwolenia (art. 58 u.b.i.m.)
Ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych; przepisy karne (art. 54 - 68 u.b.i.m.)
Organ może oprzeć swoje rozstrzygnięcie tylko na ostatecznie ukształtowanym przez stronę wniosku, ponieważ w innym przypadku mógłby narazić się na zarzut wyjścia poza granice sprawy zakreślonej jej żądaniem (por. wyrok NSA z dnia 23 sierpnia 2018 r., I OSK 2484/16). Skoro zatem wniosek dotyczył przeprowadzenia imprezy masowej w określonym dniu, godzinie i miejscu to organy są zobowiązane dokonać oceny właśnie odnośnie tak określonych ram czasowych i przestrzennych.
Ustawodawca ściśle określił przesłanki uzasadniające odmowę wydania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej, ograniczając je do sytuacji, o których mowa w cyt. art. 29 ust. 4 u.b.i.m.
Przesłanką do odmowy wydania takiego zezwolenia nie jest również stwierdzenie zgodności przeznaczenia terenu objętego wnioskiem z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Brak takiej zgodności może uzasadniać prowadzenie innych postępowań przez organy administracji publicznej celem wyjaśnienia takiej niezgodności, ale nie uzasadnia odmowy zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej.
Art. 15 ust. 3 pkt 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przewiduje jedynie fakultatywne zamieszczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określenia granic terenów służących organizacji imprez masowych. Przy czym określenie takich granic terenów może mieć jedynie takie znaczenie, że gdyby organizator spotkał się odmową zgody na imprezę masową w miejscu wskazanym w planie i gdyby powodem odmowy był argument, że miejsce to nie spełnia warunków organizacji imprez masowych, wówczas mógłby argumentować, że o przydatności danego miejsca na taki cel przesądził organ władzy publicznej
Wyrok WSA z dnia 18 stycznia 2023 r., II SA/Go 561/22
Standard: 75884 (pełna treść orzeczenia)