Udostępnienie wniosków i uwag do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
Ograniczenia prawa własności w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Kryteria przedmiotowe informacji publicznej (art. 6 u.d.i.p.)
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Podmioty składające wnioski w ramach postępowania planistycznego dążą do odpowiedniego ukształtowania prawa miejscowego, które obowiązywać ma powszechnie na danym terenie. Wszelkie informacje związane z procedurą planistyczną stanowią informację publiczną.
Wnioski składane w ramach postępowania planistycznego, które nie zmierza przecież do rozstrzygnięcia indywidualnej sprawy obywatela, lecz prowadzone jest w celu przyjęcia (lub zmiany) miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jako aktu prawa miejscowego, kwalifikować należy, jako informację o sprawie publicznej. Podzielić należy pogląd wyrażony w tym przedmiocie w wyrokach NSA i WSA (v. wyrok NSA z dnia 3 stycznia 2013 r., I OSK 2311/12, wyrok NSA z dnia 21 listopada 2013 r., I OSK 1247/13, wyrok WSA w Warszawie z dnia z dnia 10 listopada 2016 r., II SAB/Wa 616/16).
Wyrok WSA z dnia 21 stycznia 2022 r., II SAB/Wa 713/21
Standard: 75353 (pełna treść orzeczenia)
Postępowanie w przedmiocie uchwalenia (lub zmiany) miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest postępowaniem zmierzającym do uchwalenia bądź zmiany prawa miejscowego i już choćby z tego względu wszelka informacja o jego przebiegu, w tym także dotycząca treści składanych wniosków do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, musi korzystać z waloru publicznej dostępności, gwarantowanej przez art. 61 ust. 1 Konstytucji RP i art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o informacji publicznej (Dz. U. nr 112, poz. 1198 ze zm.), jako że proces stanowienia prawa, nawet gdy odbywa się z udziałem czynników innych, niż publiczne, ma charakter publiczny.
Stanowisk wyrażanych przez podmioty składające wnioski do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie można postrzegać w kategoriach korespondencji prywatnej, a więc ich udostępnienie nie podlega ograniczeniu z uwagi na art. 5 ust. 2 ustawy o informacji publicznej.
Jeżeli ustawodawca przewidział podanie treści wniosków do planu miejscowego do publicznej wiadomości na etapie wyłożenia projektu planu, to tym samym przesądził, że stanowią one informację publiczną w rozumieniu art. 1 ust. 1 oraz art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. "b" i ust. 1 pkt 3 lit. "c" ustawy o informacji publicznej. Niedopuszczalną byłaby taka wykładnia, wedle której wnioski do planu stają się informacją publiczną dopiero z momentem ich zamieszczenia w wykazie wniosków, o którym mowa w §12 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. nr 164, poz. 1587), a przed tym zdarzeniem stanowią tylko korespondencję prywatną. Nie można również przyjąć, że treść wniosków do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego stanowi informację publiczną tylko w takim zakresie, w jakim organ dokona ich streszczenia w wykazie, zaś w pozostałym zakresie stanowią one informację o charakterze prywatnym.
Tworzenie wykazu jest tylko formą upublicznienia treści wniosków do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, które to wnioski od momentu ich złożenia korzystają z waloru informacji publicznej, wszak dotyczą sprawy publicznej. Z chwilą utworzenia wykazu i jego upublicznienia, osnowa wniosków do planu zaczyna funkcjonować w obiegu publicznym, co pozwala zainteresowanym zapoznać się z przedstawioną przez organ zawartością złożonych wniosków i to bez konieczności formułowania indywidualnych żądań w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Jeśli bowiem informacja publiczna zostanie upubliczniona, nie ma wobec tego potrzeby udostępniania jej na wniosek (pod warunkiem, że całość informacji publicznej znajdzie się w obiegu publicznym). W takiej sytuacji wystarczy, że podmiot zobowiązany do jej udzielenia odeśle zainteresowanego do publikatora. Natomiast przed utworzeniem wykazu i jego upublicznieniem, możliwość zapoznania się z treścią wniosków do miejscowego planu istnieje w trybie indywidualnych żądań, realizowanych na zasadach określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej.
Prezentowana przez Sąd ocena prawna żądanej przez skarżącego informacji i kwalifikowanie jej jako informacji publicznej koresponduje z poglądem wyrażonym przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 3 stycznia 2013 r., I OSK 2311/12, w którym NSA zmienił stanowisko przedstawione w swoim wcześniejszym wyroku z dnia 22 czerwca 2010 r., I OSK 385/10, odchodząc od tezy, że wnioski do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie stanowią informacji publicznej.
Wyrok WSA z dnia 13 marca 2013 r., II SAB/Wa 44/13
Standard: 75346 (pełna treść orzeczenia)