Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Decyzja organu o odmowie udostępnienia informacji publicznej ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa

Odmowa udostępnienia informacji publicznej ze względu na ochronę tajemnicy przedsiębiorstwa (art. 5 ust. 1 u.d.p.) Decyzja o odmowie udostępnienia informacji publicznej oraz o umorzeniu postępowania (art. 16 u.d.i.p.)

Wyświetl tylko:

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Ograniczenie dostępności informacji publicznej ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy ma charakter wyjątku od zasady i nie może być wykładane rozszerzająco. Przesłanki przemawiające za nieudzieleniem informacji publicznej ze wskazanej przyczyny muszą być więc wyczerpująco wyjaśnione i uzasadnione. Wskazanie bowiem konkretnej podstawy i zakresu utajnienia danej informacji jest niezbędne ze względu na specyficzny charakter objęcia ochroną tajemnicy przedsiębiorcy.

Dla wykazania, że wnioskowane przez skarżącego dane stanowią tajemnicę przedsiębiorcy i dlatego nie mogą zostać ujawnione, nie wystarczy powołanie się na tajemnicę przedsiębiorcy. Okoliczność ta musi być uzasadniona. W tej sytuacji, organ zobowiązany do udostępnienia informacji publicznej w uzasadnieniu decyzji o odmowie udostępnienia tych informacji powinien wyjaśnić, dlaczego konkretne informacje posiadają dla niego określoną wartość gospodarczą i w czym się ona wyraża (por. m.in. wyroki NSA z 27 października 2017 r., I OSK 3176/15, czy też z 10 stycznia 2014 r., I OSK 2143/13).

Podmiot zobowiązany do udostępnienia informacji publicznej musi ponadto wykazać, że zachowanie tej tajemnicy w korelacji do konstytucyjnej zasady jawności informacji publicznej, ma większą doniosłość, niż racje przemawiające za udostępnieniem informacji.

Wyrok WSA z dnia 18 stycznia 2024 r., II SA/Go 668/23

Standard: 75224 (pełna treść orzeczenia)

Przesłanki nieudzielenia informacji publicznej w powołaniu na tajemnicę przedsiębiorcy muszą być przez podmiot obowiązany omówione i wyjaśnione w sposób wyczerpujący w decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej. Dopiero ta argumentacja w połączeniu z udostępnionymi sądowi administracyjnemu materiałami źródłowymi umożliwiać będzie Sądowi ocenę zasadności ograniczenia prawa do wnioskowanej informacji publicznej w powołaniu na przesłankę z art. 5 ust. 2 zdanie pierwsze in fine u.d.i.p.

Wyrok WSA z dnia 6 grudnia 2023 r., IV SA/Wr 266/23

Standard: 75272 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 64 słów. Wykup dostęp.

Standard: 74776

Komentarz składa z 26 słów. Wykup dostęp.

Standard: 74779

Komentarz składa z 126 słów. Wykup dostęp.

Standard: 75266

Komentarz składa z 72 słów. Wykup dostęp.

Standard: 75263

Komentarz składa z 66 słów. Wykup dostęp.

Standard: 75230

Komentarz składa z 133 słów. Wykup dostęp.

Standard: 75265

Komentarz składa z 291 słów. Wykup dostęp.

Standard: 75232

Komentarz składa z 104 słów. Wykup dostęp.

Standard: 75247

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.