Informacje o wynagrodzeniu księdza zatrudnionego w podmiocie leczniczym

Tajemnica wysokości wynagrodzenia pracownika

Dane o wynagrodzeniu jedynego księdza zatrudnionego w szpitalu publicznym (samorządowym) podlegają ujawnieniu na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Informacja o wynagrodzeniu księdza i liczbie przepracowanych przez niego godzin (jako pozwalająca na ustalenie stawki godzinowej pracownika), nie narusza prywatności księdza, nawet w sytuacji gdy jest jedynym księdzem zatrudnionym w szpitalu

Informacja o wydatkowaniu środków publicznych przez podmioty wykonujące zadania publiczne jest informacją publiczną, ponieważ jest informacją o działalności podmiotów w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa, a w konsekwencji wysokość środków z budżetu państwa lub samorządu terytorialnego przeznaczanych na wynagrodzenie pracowników związane z wykonywaniem określonych zadań publicznych, stanowi informację publiczną.

Należy jednak mieć na uwadze, że wniosek o udostępnienie informacji o wysokości wynagrodzeń wypłacanych konkretnym osobom, w konkretnym czasie nie jest tożsamy z wnioskiem o udostępnienie informacji o wysokości środków z budżetu państwa przeznaczanych na wynagrodzenia związane z wykonywaniem określonych zadań publicznych. Wniosek taki w istocie nie dotyczy wskazania kwot wypłacanych konkretnej osobie – oznaczonej z imienia i nazwiska – nie dotyka zatem w sposób bezpośredni sfery ad personam (por. wyroki NSA z dnia 14 września 2010 r., I OSK 1035/10; z dnia 6 grudnia 2019 r., I OSK 3429/18; z dnia 27 września 2019 r., I OSK 2710/17; z dnia 18 września 2018 r., I OSK 2434/16; z dnia 11 maja 2018 r., I OSK 1586/16; z dnia 19 grudnia 2017 r., I OSK 1380/17).

W niniejszej sprawie żądania udostępnienia informacji nie dotyczą ujawnienia prywatnych danych dotyczących konkretnego zatrudnionego pracownika z imienia nazwiska i ale jest żądaniem niespersonifikowanej informacji o wysokości środków finansowych przeznaczanych na działalność i funkcjonowanie organu, w tym również na wypłatę wynagrodzenia związanego z wykonywaniem określonych zadań publicznych. Dla uzyskania informacji o sposobie wydatkowania finansów publicznych nie jest konieczna znajomość kwot wypłacanych osobom określonym z imienia i nazwiska (por. m.in. wyrok NSA z dnia 10 lipca 2020 r., I OSK 2623/19).

Realizacja wniosku polega na ujawnieniu wysokości wynagrodzenia wypłacanego na określonym stanowisku, bez wskazywania danych osobowych konkretnej osoby. Żądaną informacją publiczną nie jest bowiem to, jakie wynagrodzenie otrzymuje konkretna osoba, ale kwota wydawana na utrzymanie danego etatu ze środków publicznych. 

wniosek o udzielenie informacji publicznej dotyczy wynagrodzenia pracownika na określonym stanowisku, bez podania jego danych osobowych. Zatem w okolicznościach niniejszej sprawy, udostępnienie informacji publicznej polegające na ujawnieniu wysokości wynagrodzenia wypłacanego księdzu i liczby godzin przez niego przepracowanych, bez wskazywania danych osobowych konkretnego księdza nie będzie wiązało się z koniecznością ingerencji w prawnie chronioną sferę prywatności tego pracownika (księdza) na podstawie art. 5 ust. 2 u.d.i.p., nawet w sytuacji gdy jest jedynym księdzem zatrudnionym w szpitalu.

Wyrok NSA z dnia 12 kwietnia 2023 r., III OSK 7393/21

Standard: 74894 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.