Pojęcie i funkcje reklamy

Reklama

Wyświetl tylko:

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Przekaz reklamowy z istoty rzeczy ma perswazyjny charakter. Reklama nie jest umową, nie jest wzorcem umowy, a więc nie można jej oceniać tak, jak ocenia się umowę czy wzorzec umowy. Reklama nie musi być tak precyzyjna jak one, może zawierać uproszczenia, skróty – to bowiem wynika z jej istoty.

Niemniej jednak reklama nie może wprowadzać w błąd, niezależnie od tego, czy informacje zawarte w niej są prawdziwe, czy też nie. Oceny treści przekazu reklamowego i samej ulotki zawierającej reklamę dokonuje się w kontekście przyjętego modelu przeciętnego konsumenta. Istotne jest ustalenie, jakie cechy – w świetle regulacji prawnych – powinna mieć reklama produktów oferowanych przez bank oraz wskazanie cech wyróżniających reklamę banku, produktu bankowego oraz produktu oferowanego przez bank od reklam innych produktów – jeżeli takowe istnieją.

Reklama, a w szczególności ulotka reklamowa, to nie tylko jej treść. Zawiera ona kilka połączonych ze sobą elementów – tekst, obraz oraz układ. Typografia stanowi ważne narzędzie komunikacji wizualnej. Istotne jest rozmieszczenie tekstu i obrazu – wielkość czcionki, zastosowane kolory, itp. Wszystkie te elementy winny być rozpatrywane łącznie w kontekście danej sytuacji, czyli w odniesieniu do przyjętego modelu przeciętnego konsumenta (charakteru reklamowanego produktu i jego cech; tego, czy jest nowością) oraz samego reklamodawcy (jego charakteru i pozycji na rynku, znaczenia prawnego i społecznego).

Wyrok SN z dnia 23 października 2019 r., I NSK 66/18

Standard: 71872 (pełna treść orzeczenia)

Reklamą bezpośrednią są wszystkie wypowiedzi, których treść, zachęcając do nabycia, wskazuje bezpośrednio na konkretny towar lub usługę. Reklama pośrednia obejmuje natomiast przypadki użycia oznaczenia wyróżniającego (np. firmy, znaku towarowego, nazwiska) dla odróżnienia konkretnego przedsiębiorstwa, towaru, drużyny sportowej, zespołu muzycznego w sytuacji, gdy równocześnie chodzi o skutek reklamowy w odniesieniu do innego towaru lub usługi. Dane oznaczenie odróżniające wyróżnia zatem w obrocie bezpośrednio konkretny towar, usługę, przedsiębiorstwo, drużynę sportową itd., a pośrednio faktycznie reklamuje w obrocie towar (usługę). 

Wyrok SA w Warszawie z dnia 9 października 2019 r., VII AGa 1570/18

Standard: 72788 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 181 słów. Wykup dostęp.

Standard: 71866

Komentarz składa z 71 słów. Wykup dostęp.

Standard: 49280

Komentarz składa z 734 słów. Wykup dostęp.

Standard: 84957

Komentarz składa z 99 słów. Wykup dostęp.

Standard: 72752

Komentarz składa z 436 słów. Wykup dostęp.

Standard: 71867

Komentarz składa z 345 słów. Wykup dostęp.

Standard: 72786

Komentarz składa z 120 słów. Wykup dostęp.

Standard: 72751

Komentarz składa z 38 słów. Wykup dostęp.

Standard: 73026

Komentarz składa z 216 słów. Wykup dostęp.

Standard: 37720

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.