Trwałość zatrudnienia urzędników korpusu służby cywilnej
Służba cywilna Ochrona trwałości zatrudnienia
Trwałość zatrudnienia urzędników wchodzących w skład tak pojmowanego korpusu służby cywilnej rozumiana jest jako gwarancja zatrudnienia w sektorze publicznym lub w jego wyodrębnionej części, a nie ochrona konkretnego miejsca pracy.
Ochrona interesów indywidualnych urzędników w aspekcie trwałości zatrudnienia, tak co do samego bytu stosunku pracy, jak i jego kształtu (treści), jest pochodną określonych wartości ogólnospołecznych. Zatrudnienie w administracji publicznej nie chroni przed zmianą pierwotnie ukształtowanej sytuacji prawnej i pracownik musi się liczyć ze zmianami, także niekorzystnymi.
Podstawowym celem stabilności zatrudnienia w służbie cywilnej (w szerokim rozumieniu tego pojęcia, nieograniczającym się do ochrony przed rozwiązaniem stosunku pracy) jest zapewnienie obywatelom prawa do dobrej administracji.
Ustawa o służbie cywilnej przewiduje kilka wariantów przeniesienia urzędnika mianowanego, które umożliwiają jednostronne zmiany treści stosunku pracy o różnej intensywności. Ich skutkiem mogą być modyfikacje elementów treści stosunku pracy dotyczące stanowiska (rodzaju pracy), urzędu, względnie urzędu i miejscowości (miejsca wykonywania pracy) oraz wynagrodzenia za pracę.
Wyrok SN z dnia 8 marca 2022 r., II PSKP 76/21
Standard: 64493 (pełna treść orzeczenia)
Zamieszczenie w ustawie gwarancji stabilności zatrudnienia daje podstawę do uzasadnionego oczekiwania, że ustawodawca nie zmieni w sposób arbitralny zasad ochrony trwałości stosunku pracy. Z drugiej strony urzędnicy państwowi nie mogą oczekiwać, że zasady te pozostaną niezmienione bez względu na zmianę uwarunkowań społecznych.
Każda osoba zatrudniona w służbie publicznej musi liczyć się z tym, że ochrona trwałości stosunku pracy będzie dostosowywana do zmieniających się warunków społecznych.
Każdy zatrudniony w służbie publicznej musi liczyć się ze zmianą na niekorzyść regulacji gwarantującej stabilność zatrudnienia, jeżeli przemawiać będą za tym względy ogólnospołeczne, a w szczególności wzgląd na potrzebę zapewnienia prawidłowego funkcjonowania administracji publicznej. Należy w tym miejscu zauważyć, że ustawa o pracownikach urzędów państwowych wymienia - wśród przyczyn rozwiązania stosunku pracy urzędników mianowanych na podstawie tej ustawy - likwidację urzędu lub jego reorganizację, jeżeli nie jest możliwe przeniesienie urzędnika państwowego mianowanego na inne stanowisko w tym samym urzędzie.
Intensywność ochrony zatrudnienia nie ma istotnego znaczenia z punktu widzenia przewidywania prawnych skutków działań podejmowanych przez jednostkę. Zniesienie gwarancji stabilności zatrudnienia nie powoduje, że jednostka naraża się na prawne skutki swoich działań, których nie mogła przewidzieć w momencie podejmowania decyzji i działań. Z drugiej strony nie można twierdzić, że stabilność zatrudnienia jest czynnikiem obojętnym z punktu widzenia układania planów życiowych jednostki.
Poczucie stabilności zatrudnienia stanowi jedną z przesłanek kierowania swoimi sprawami życiowymi i zachęca m.in. do doskonalenia swoich umiejętności zawodowych stosownie do perspektyw awansu w służbie publicznej, bardziej niż z myślą o konieczności dostosowywania swoich kwalifikacji do zmian na rynku pracy.
Wyrok TK z dnia 16 czerwca 2003 r., K 52/02
Standard: 6841 (pełna treść orzeczenia)