Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Demokracja, pluralizm, społeczeństwo obywatelskie, tolerancja - fundamenty ładu konwencyjnego

Europejska Konwencja Praw Człowieka

„Społeczeństwo demokratyczne” cechuje pluralizm, tolerancja i otwartość myślenia. Choć interesy indywidualne muszą czasami być podporządkowane interesom grupowym, demokracja nie oznacza, że poglądy większości muszą zawsze przeważać: musi być zachowana równowaga zapewniająca sprawiedliwe i właściwe traktowanie osób należących do mniejszości i unikająca nadużywania pozycji dominującej (zob. sprawę Leyla Şahin).

Poszanowanie przez Państwo przekonań mniejszościowych ugrupowań religijnych, takich jak ta do której należy skarżący, poprzez zapewnienie im możliwości służenia społeczeństwu zgodnie z ich sumieniem, może zagwarantować spójny i stabilny pluralizm oraz promować harmonię i tolerancję religijną w społeczeństwie, a nie stwarzać niesprawiedliwe warunki lub doprowadzać do dyskryminacji, jak twierdzi Rząd.

Bayatyan przeciwko Armenii (Skarga nr 23459/03)

Standard: 4342

Nota źródłowa

Nie tylko demokracja polityczna jest podstawową cechą europejskiego porządku publicznego, ale Konwen­cja została zaprojektowana w celu promowania i podtrzymywania idei i wartości społeczeństwa demokratycznego.

Demokracja jest jedynym modelem politycznym przewidzianym w Konwencji i jedynym zgodnym z nią. Na mocy brzmienia 2 ust. art. 11 oraz tak samo art. 8, 9 i 10 Konwencji, jedyna koniecz­ność, mogąca uzasadnić ingerencję w którekolwiek z praw przewidzianych w tych artykułach to ta, której można przypisać pochodzenie od „demokratycznego społe­czeństwa” (patrz, na przykład, United Communist Party of Turkey and Others prze­ciwko Turcji i Refah Partisi (The Welfare Party) and Others przeciwko Turcji, §§ 86-89, cytowane powyżej).

Odwołując się do znamion „demokratycznego społeczeństwa” Trybunał przywiązywał szczególną wagę do pluralizmu, tolerancji i otwartości umysłowej. W tym kontekście Trybunał uznał, że chociaż interesy indywidualne muszą cza­sami być podporządkowane interesom grup, demokracja nie oznacza po prostu, że opinie większości muszą zawsze zwyciężać: musi być równowaga, która zapew­nia sprawiedliwe i właściwe traktowanie mniejszości oraz unikanie jakiegokol­wiek nadużywania pozycji dominującej (patrz Young, James and Webster prze­ciwko Zjednoczonemu Królestwu, z 13 sierpnia 1981, Series A nr 44, str. 25 i Chassagnou and Others przeciwko Francji [GC], nr 25088/95 i 28443/95, ECHR-1999-III, str. 65).

Ponadto mając na względzie, że implementacja zasady pluralizmu jest niemożliwa, jeśli stowarzyszenie nie jest w stanie swobodnie wyrażać swoich idei i opinii, Trybunał uznał także, że poszanowanie opinii i swoboda wypowiedzi w rozumieniu art. 10 Konwencji jest jedną z przesłanek swobody stowarzyszania się (patrz, na przykład, Refah Partisi (The Welfare Party) and Others przeciwko Tur­cji).

Chociaż w kontekście art. 11 Trybunał często odwoływał się do kluczo­wej roli odgrywanej przez partie polityczne przy zapewnianiu pluralizmu i demo­kracji, stowarzyszenia tworzone w innych celach, włączając te dotyczące ochrony kultury, dziedzictwa duchowego, dążące do różnych celów socjoekonomicznych, proklamujące czy nauczające religii, poszukujące tożsamości etnicznej lub prze­jawiające świadomość mniejszościową są także istotne dla właściwego funkcjo­nowania demokracji.

Pluralizm jest zbudowany na rzeczywistym uznaniu i poszanowaniu różnorodności i dynamice tradycji kulturalnych, etnicznej oraz kulturalnej tożsamości, przekonań religijnych, artystycznych, literackich i socjo-ekonomicznych idei i koncepcji. Zharmonizowane interakcje osób i grup o róż­nych tożsamościach są podstawą osiągnięcia spójności społecznej. Jest całkowi­cie naturalne, że tam gdzie społeczeństwo obywatelskie funkcjonuje w zdrowy sposób, uczestnictwo obywateli w procesie demokratycznym jest w znacznym stopniu osiągnięte poprzez przynależność do stowarzyszeń, w których obywatele mogą wzajemnie integrować się i dążyć kolektywnie do wspólnych celów.

Broniowskie przeciwko Polsce (skarga nr 31443/96)

Standard: 4343

Nota źródłowa

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.