Charakterystyka wolności prasy
Wolność prasy i innych środków społecznego przekazu (art. 14 Konstytucji i art. 1; art. 2 art. 41 Pr.Pras.)
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Wolność prasy zapewnia jawność i pluralizm życia społecznego. Ma charakter zasady ustrojowej i gwarancji o charakterze instytucjonalnym. Wolność ta umożliwia obieg informacji i krytykę społeczną niezależnie od prezentowanego światopoglądu, zapatrywań lub prezentowanych idei – politycznych, estetycznych, światopoglądowych itd.
Wolność prasy jest ściśle powiązana z wolnością myśli, przekonań, wypowiedzi, słowa, informacji, publikacji. W wolności prasy wymienione pojęcia znajdują odbicie (zob. wyrok SN z 29 września 2000 r., V KKN 171/98).
Również ETPC uznaje, że jedną z głównych podwalin demokratycznego społeczeństwa, które nie istnieje bez pluralizmu, tolerancji i szerokich horyzontów, jest swoboda wypowiedzi, stanowiąca podstawowy warunek rozwoju takiego społeczeństwa oraz rozwoju każdego człowieka; swoboda ta ma zastosowanie nie tylko do informacji i poglądów odbieranych albo uważanych za nierażące albo obojętne, lecz także do tych obraźliwych, szokujących lub wprowadzających niepokój w państwie albo w jakiejś części społeczeństwa (wyrok ETPC z 17 grudnia 1976 r. w sprawie Handyside przeciwko Wielkiej Brytanii).
ETPC dopuszcza odwołanie się w ramach debaty publicznej do przesady, a nawet prowokacji (wyrok w sprawie Otegi Mondragon przeciwko Hiszpanii z 15 marca 2011 r.
Konstytucyjna gwarancja wolności prasy stanowi normę w znaczeniu przedmiotowym i wynika z niej przede wszystkim nakaz respektowania przez państwo (władze publiczne – ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą) autonomicznego charakteru tej sfery życia społecznego. W ocenie Trybunału Konstytucyjnego trudniej mówić wynikających z tak rozumianej wolności prawach podmiotowych konkretnych wydawców prasowych i innych osób prowadzących działalność w zakresie środków społecznego przekazu (P 10/06).
Wolność prasy w znaczeniu podmiotowym, tj. wolność wypowiedzi prasowej, stanowi element, „wycinek” ogólnej wolności wypowiedzi i jako taki podlega ochronie i założeniom jej urzeczywistnienia przewidzianym dla tej wolności, jak też szczególnym, dotyczącym samej wolności prasy (zarówno na poziomie regulacji konstytucyjnych, jak i ustawowych). Tym samym wypowiedzi prasowe zarówno podlegające, jak i niepodlegające ochronie prawnoautorskiej, pozostają pod ochroną konstytucyjną, a w zakresie ich dotyczących – odpowiednich norm ustawowych.
Celem ochrony konstytucyjnej jest w szczególności każdorazowa konieczność uwzględnienia jej celu w ocenie tego, czy korzystanie z wolności wypowiedzi mieści się w ramach tej, chronionej na poziomie ustrojowym, a także – czy wartość chroniona w zestawieniu z innymi konstytucyjnie chronionymi w razie ich kolizji powinna być traktowana priorytetowo, a zatem druga musi ustąpić, czy też uzasadnione jest ograniczenie pierwszej, a w konsekwencji w podlegających ocenie okolicznościach faktycznych i prawnych (ad casum) należy odmówić jej ochrony. Wymaga to sformułowania istotowych kryteriów odnoszących się do wskazania, jakie wartości podlegają ochronie, jak i tego, z uwagi na jakie kryteria jednej z nich należy odmówić ochrony w razie potencjalnej lub rzeczywistej kolizji z drugą.
Obie podmiotowe wolności – wypowiedzi i prasy – bez wątpienia nie pozostają obojętne dla kierunku wykładni przepisów służących ochronie sfery osobowości człowieka, w tym tych, dotyczących instytucji prawnej dóbr osobistych (art. 23-24 k.c.).
Wyrok SN z dnia 11 sierpnia 2022 r., II CSKP 313/22
Standard: 69593 (pełna treść orzeczenia)
Wolność wypowiedzi stanowi jeden z podstawowych filarów społeczeństwa demokratycznego oraz jeden z podstawowych warunków jego rozwoju i samorealizacji każdej jednostki (patrz Lingens przeciwko Austrii, 8 lipca 1986 r.).
Ochrona przyznana prasie ma szczególne znaczenie (Janowski przecikow Polsce [GC], nr 25716/94 i Delfi AS przeciwko Estonii [GC], nr 64569/09, § 132, 16 czerwca 2015 r.). Nie tylko prasa ma za zadanie przekazywanie informacji i idei, ale społeczeństwo ma również prawo do ich otrzymywania. Gdyby było inaczej prasa nie byłaby w stanie odgrywać swojej istotnej roli "strażnika publicznego" w przekazywaniu informacji dotyczących ważnych kwestii publicznych (patrz, m. in. Observer i Guardian przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, 26 listopada 1991 r. i Gawęda przeciwko Polsce, nr 26229/95).
Chociaż prasa nie może przekraczać pewnych granic, w szczególności w odniesieniu do reputacji i praw innych osób oraz musi zapobiegać ujawnieniu informacji poufnych, jej obowiązkiem jest jednak rozpowszechnianie informacji i poglądów we wszystkich sprawach będących przedmiotem zainteresowania publicznego (patrz Jersild przeciwko Danii, 23 września 1994 r., De Haes i Gijsels przeciwko Belgii, 24 lutego 1997 r.).
Dorota Kania przeciwko Polsce (Skarga nr 44436/13)
Standard: 8437
Standard: 16202
Standard: 1913
Standard: 4643
Standard: 4642
Standard: 4644
Standard: 4645
Standard: 4646
Standard: 1914
Standard: 4647
Standard: 4648
Standard: 1916
Standard: 1915
Standard: 42668
Standard: 14210
Standard: 1917