Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Mniejszości narodowe - ochrona różnorodności kulturowej

Mniejszości narodowe (art. 35 konstytucja)

Trybunał zauważa, że wśród Układających się Państw - członków Rady Europy zaczyna wyłaniać się międzynarodowy konsensus co do specjalnych potrzeb różnego rodzaju mniejszości oraz obowiązków w zakresie ochrony ich bezpieczeństwa, tożsamości oraz stylu życia (zob. w szczególności zaś Konwencję Ramową o Ochronie Mniejszości Narodowych), nie tylko na potrzeby zapewnienia ochrony interesów samych mniejszości, ale także na potrzeby ochrony różnorodności kulturowej, stanowiącej cenną wartość dla społeczności jako takiej (zob. Chapman p. Zjednoczonemu Królestwu [Wielka Izba], skarga nr 27238/95, ETPC 2001-I).

Trybunał stoi na stanowisku, że mimo iż sam fakt przynależności do jakiejkolwiek mniejszości nie powoduje, że przepisy prawa dotyczące sposobu zawierania małżeństwa przestają obowiązywać, może on mieć wpływ na sposób, w jaki przepisy te będą stosowane. Trybunał miał już wcześniej okazję stwierdzić w sprawie Buckley (aczkolwiek miało to miejsce w odmiennym kontekście), że szczególna wrażliwość społeczności romskiej oznacza, że należy w pewnym zakresie uwzględnić jej specyficzne potrzeby oraz odmienny styl życia zarówno w ramach obowiązujących przepisów prawa, jak i w ramach podejmowania decyzji w konkretnych sprawach (zob. Buckley p. Zjednoczonemu Królestwu, 25 września 1996 roku, Reports 1996-IV; Chapman; oraz Connors p. Zjednoczonemu Królestwu, skarga nr 66746/01, 27 maja 2004).

Trybunał pragnie zaznaczyć, że na mocy Konwencji Ramowej o Ochronie Mniejszości Narodowych, Państwa będące Stronami Konwencji mają obowiązek należytego uwzględniania specyficznych uwarunkowań dotyczących osób należących do mniejszości narodowych.

MUÑOZ DÍAZ przeciwko Hiszpanii (Skarga nr 49151/07)

Standard: 4400

Nota źródłowa

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.