Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Dyskryminacja ze względu na pochodzenie etniczne

Dyskryminacja w stosunkach pracy (art. 11[3] k.p. i art. 18[3a] k.p.) Zakaz dyskryminacji (art. 32 ust. 2 konstytucji)

Dyskryminacja ze względu na m.in. pochodzenie etniczne danej osoby jest formą dyskryminacji rasowej. Dyskryminacja rasowa jest szczególnie krzywdząca i z powodu groźnych konsekwencji wymaga od władz specjalnej uwagi i zdecydowanej reakcji. Z tego powodu władze muszą wykorzystywać wszystkie dostępne środki, aby zwalczać rasizm, a przy tym wzmacniać demokratyczną wizję społeczeństwa, w którym różnorodność nie jest postrzegana jako zagrożenie, a jako źródło bogactwa (zob. sprawę Nachova, op. cit., i Timishev, op. cit.). Trybunał orzekł także, że żadna różnica w traktowaniu związana wyłącznie lub w dużej mierze z pochodzeniem etnicznym danej osoby nie może być obiektywnie uzasadniona w żadnym współczesnym społeczeństwie demokratycznym zbudowanym w oparciu o zasady pluralizmu i szacunku dla innych kultur (zob. Timishev).

Jeśli chodzi o ciężar dowodu w analizowanej sferze, Trybunał ustalił, że w momencie, gdy skarżący wykaże różnicę w traktowaniu, na Władzach Państwowych spoczywa obowiązek wykazania, że różnica ta była uzasadniona (zob. m.in. Chassagnou i inni przeciwko Francji [Wielka Izba], skargi nr 25088/94, 28331/95 i 28443/95, ETPC 1999-III; oraz Timishev).

D.H. i inni przeciwko Republice Czeskiej (Skarga nr 57325/00)

Standard: 4391

Nota źródłowa

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.