Krótki film reklamowy jako utwór audiowizualny
Pojęcie utworu jako przedmiotu prawa autorskiego (art. 1 Pr.Aut.) Reklama
Krótki film reklamowy jest utworem audiowizualnym w rozumieniu art. 1 ust. 1 pkt 9 Pr.aut. Utwór taki składa się z warstwy wizualnej i audialnej i stanowi z reguły dzieło zbiorowe. Współtwórcami takiego utworu są osoby, które wniosły wkład twórczy w jego powstanie, w szczególności wymienione w art. 69 Pr.aut., jak reżyser, autor scenariusza, operator obrazu, twórca utworu muzycznego, twórca animacji oraz artyści wykonawcy.
Za współautora uważa się również producenta, jeżeli jego działalność ma charakter twórczy, nawet jednak gdy nie można mu roli twórczej przypisać, jego rola w procesie powstania utworu audiowizualnego jest szczególna. W art. 70 ust. 1 Pr.aut. ustanowiono domniemanie nabycia przez producenta – na podstawie umowy o stworzenie utworu albo umowy o wykorzystanie już istniejącego utworu – wyłącznego prawa majątkowego do eksploatacji tych utworów w ramach utworu audiowizualnego jako całości.
Wyrok SN z dnia 23 stycznia 2003 r., II CKN 1399/00
Standard: 52814 (pełna treść orzeczenia)