Przesłanki umieszczenia w DPS (art. 38 i art. 39 u.o.z.p.)

Umieszczenie w domu pomocy społecznej

Wyświetl tylko:

Art. 39 ust. 1 i 3 u.o.z.p. regulują dwie odmienne podstawy do podjęcia takich działań. Pierwsza z nich dotyczy sytuacji, w której zgody na przyjęcie do DPS nie wyraża (a zwykle: wprost odmawia) osoba, która zdolna jest do wyrażenia takiej zgody. W takim wypadku orzeczenie sądu uwzględniające wniosek prowadzi do „przełamania" woli tej osoby, a jest możliwe wyłącznie wówczas, gdy brak opieki zagraża jej życiu (art. 39 ust. 1 u.o.z.p.). Druga z podstaw dotyczy sytuacji odmiennej, to jest takiej, w której uczestnik postępowania nie jest zdolny do wyrażenia zgody na przyjęcie do domu pomocy społecznej. W tym przypadku nie zachodzi konieczność wystąpienia stanu, w którym brak opieki wywoływałby zagrożenie dla życia tego uczestnika.

W treści postanowienia powinna znaleźć stosowne odzwierciedlenie informacja o przedmiocie postępowania, do którego powinna być odpowiednio dostosowana treść rozstrzygnięcia, obejmująca rozróżnienie między „przyjęciem” a „skierowaniem” do domu pomocy społecznej

W art. 39 ust. 1 i 3 u.o.z.p. zostały unormowane dwie odrębne sytuacje rozstrzygania przez sąd opiekuńczy o umieszczeniu w domu pomocy społecznej osoby, która wskutek choroby psychicznej lub upośledzenia umysłowego nie jest zdolna do zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych i nie ma możliwości korzystania z opieki innych osób oraz potrzebuje stałej opieki i pielęgnacji, lecz nie wymaga leczenia szpitalnego (art. 38 ust. 1 u.o.z.p.).

Pierwszy z tych przypadków, uregulowany w art. 39 ust. 1 u.o.z.p., dotyczy osoby, która nie wyraża zgody na przyjęcie do domu pomocy społecznej, a brak opieki zagraża życiu tej osoby. Wariant ten obejmuje wyłącznie sytuacje, w których dana osoba jest zdolna do wyrażenia zgody rozumianej w sposób zdefiniowany w art. 3 pkt 4 u.o.z.p. Dysponowanie zdolnością do wyrażenia zgody powoduje, że osoba ta zasadniczo sama decyduje o tym, czy chce być przyjęta do wspomnianej placówki. Może więc wyrazić zgodę na takie przyjęcie, a wówczas zastosowanie znajduje art. 38 u.o.z.p. Wszystkie inne zachowania takiej osoby, czyli odmowa zgody (oponowanie przeciwko umieszczeniu w DPS) albo – ewentualnie – niewyrażenia przez osobę w tej sprawie jakiejkolwiek woli, są równoznaczne z brakiem (niewyrażeniem) zgody. W takiej sytuacji nie jest wprawdzie wykluczone przyjęcie do DPS, lecz wyłącznie na podstawie postanowienia sądu wydanego po spełnieniu przesłanek zastosowania art. 39 ust. 1 u.o.z.p., w tym przesłanki zagrożenia życia osoby spowodowanego brakiem opieki. Przyjęcie „bez jej zgody” w rozumieniu tego przepisu oznacza zatem niewyrażenie przez osobę zdolną do wyrażenia zgody woli przyjęcia jej do DPS.

Drugi przypadek, ujęty w art. 39 ust. 3 u.o.z.p., odnosi się natomiast do osób, które wymagają skierowania do DPS ze względu na swój stan psychiczny, lecz nie są zdolne do wyrażenia na to zgody. Pomijając w tym miejscu szersze odniesienie się do zakresu podmiotowego tej regulacji, należy wskazać, że niewątpliwie obejmuje ona także osoby, o których mowa w art. 38 ust. 1 u.o.z.p.

Niezdolność do wyrażenia zgody oznacza, że dana osoba nie jest w stanie w prawnie relewantny sposób wyrazić swej woli w sprawie przyjęcia do DPS – w którymkolwiek kierunku: wyrażenia albo odmowy zgody. Odbieranie od niej oświadczenia w przedmiocie zgody staje się zatem bezprzedmiotowe, gdyż oświadczenie to i tak nie mogłoby ukształtować sytuacji prawnej tej osoby w sprawie przyjęcia do DPS. Faktycznie wyrażona aprobata nie stanowiłaby bowiem zgody w sensie prawnym, wobec czego nie prowadziłaby do legalizacji podejmowanych względem tej osoby czynności związanych z przyjęciem do DPS. Z kolei oponowanie przeciwko umieszczeniu w DPS, mimo że stanowiłoby faktyczny przejaw woli, nie byłoby – w znaczeniu jurydycznym – odmową zgody na przyjęcie do domu pomocy społecznej i w konsekwencji nie pociągałoby za sobą konieczności wdrożenia opisanego wyżej, pierwszego trybu przyjęcia do domu pomocy społecznej, uregulowanego w art. 39 ust. 1 u.o.z.p. W takich przypadkach o skierowaniu do DPS sąd opiekuńczy może orzec już po stwierdzeniu, że spełnione zostały przesłanki określone w art. 39 ust. 3 w zw. z art. 38 ust. 1 u.o.z.p., bez konieczności ustalenia, że brak opieki zagraża życiu tej osoby.

Z zestawienia art. 39 ust. 1 i ust. 3 u.o.z.p. wynika, że dla ustalenia, który z tych przepisów będzie podstawą rozstrzygnięcia, zasadnicze znaczenie ma ocena przez sąd opiekuńczy, czy osoba jest zdolna, czy – przeciwnie – niezdolna do wyrażenia zgody na przyjęcie do DPS. Stany faktyczne objęte zakresem normowania przez art. 39 ust. 1 i 3 u.o.z.p. są zatem rozłączne. Nie powstaje więc wskazana przez skarżącego kwestia łącznego stosowania ww. przepisów, lecz ewentualnie stosowania sekwencyjnego, w razie gdyby w toku sprawy podstawa prawna podana we wniosku okazała się nieadekwatna lub nieaktualna.

Stwierdzenie podstawy prawnej orzekania wpływa na określenie przesłanek rozstrzygnięcia o umieszczeniu osoby w DPS. Jeśli, mimo dysponowania wspomnianą wyżej zdolnością, osoba nie wyraża (a zwykle – wprost odmawia) zgody na przyjęcie do DPS, to uwzględnienie wniosku przez sąd opiekuńczy będzie możliwe tylko wówczas, gdy brak opieki zagraża życiu tej osoby (stosownie do art. 39 ust. 1 u.o.z.p.). Orzeczenie uwzględniające wniosek zwykle będzie więc w istocie prowadziło do wskazanego przez skarżącego „przełamania” odmiennej woli uczestnika postępowania. Z kolei jeśli uczestnik jest niezdolny do wyrażenia zgody (art. 39 ust. 3 u.o.z.p.), to można, w pewnym uproszczeniu, stwierdzić za skarżącym, że sąd opiekuńczy podejmuje „decyzję za niego, gdyż on sam nie jest w stanie takiej woli wyrazić”. W prawie medycznym w zbliżonych sytuacjach braku zdolności do świadomego wyrażenia zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego (art. 32 ust. 2 i art. 34 ust. 3 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty) używane jest obrazowe określenie „zgoda zastępcza” sądu opiekuńczego.

Postawienie w art. 39 ust. 1 u.o.z.p. daleko idącego wymagania, aby brak opieki zagrażał życiu osoby, której dotyczy wniosek o przyjęcie do DPS, jest uzasadnione z tej przyczyny, że przyjęcie do domu pomocy społecznej „bez zgody” (a w istocie najczęściej – niezgodnie z wolą) danej osoby stanowi istotną ingerencję w sferę jej życia prywatnego, następującą wbrew własnej, autonomicznej decyzji człowieka zdolnego do podejmowania decyzji w tym przedmiocie. Na poziomie normatywnym możliwość takiej ingerencji jest tłumaczona racjami o fundamentalnym znaczeniu; przyjęcie do DPS jest trafnie uznawane za przejaw niesienia pomocy potrzebującemu jej człowiekowi, w sytuacji zagrożenia jego życia. Z uwagi na charakter podmiotowych kryteriów orzekania, unormowanych w art. 38 ust. 1 u.o.z.p., nie powinno być przy tym pomijane, że niewyrażenie zgody przez samego zainteresowanego może być motywowane subiektywnym postrzeganiem przez niego rzeczywistości, niewolnym od wpływu niedomagań związanych z chorobą psychiczną lub upośledzeniem umysłowym.

Wskazane wyżej doniosłe względy, w tym motywacja inspirowana dążeniem do zapewnienia osobie pomocy w sytuacji zagrożenia życia, nie mogą jednak usuwać z pola widzenia potrzeby poszanowania podstawowej wartości, jaką jest godność osobowa człowieka: przyrodzona i niezbywalna, przysługująca każdemu i w każdych warunkach, również wówczas, gdy wskutek dotknięcia zaburzeniami psychicznymi podejmuje on decyzje postrzegane przez innych jako niekorzystne dla siebie czy wręcz nieracjonalne. Przejawem tego poszanowania jest m.in. zasadniczo niepodejmowanie działań, które silnie wpływają na sytuację osobistą człowieka (zmianę miejsca jego pobytu, opuszczenie dotychczasowego miejsca życia), a nie mają umocowania w jego woli lub są wprost sprzeczne z wyrażanymi przez człowieka zamiarami. Z tej przyczyny orzeczenie przez sąd opiekuńczy o przyjęciu osoby do DPS wymaga nie tylko spełnienia przesłanek podmiotowych określonych w art. 38 ust. 1 u.o.z.p., lecz także ustalenia, że brak opieki, którą ma zapewnić pobyt w domu pomocy społecznej, zagraża życiu tej osoby.

Istotne racje związane z szacunkiem dla godności człowieka nie powinny być jednak sprowadzane do ochrony autonomii decyzyjnej osoby. Rzecz nie tylko w tym, że nie jest pewne, czy odmowna decyzja w sprawie przyjęcia do DPS jest rzeczywistym wyrazem takiej autonomii, czy stanowi wynik dotykających daną osobę niedomagań w sferze zdrowia psychicznego, lecz w tym, że godność osobowa jest wartością wieloaspektową, niewyczerpującą się w zapewnieniu człowiekowi honorowania podejmowanych przez niego decyzji. Trudno in casu przyjąć, by o poszanowaniu godności człowieka świadczyło pozostawienie go bez koniecznej opieki, w bardzo złych warunkach mieszkaniowych (bez dostępu do energii elektrycznej i bez zapewnienia efektywnego ogrzewania pomieszczenia w warunkach zimowych) oraz bez – wynikającego z trudnej sytuacji materialnej – zapewnienia pożywienia odpowiedniego do rodzaju schorzeń somatycznych (ciężkiej cukrzycy z wysokim ryzykiem śpiączki cukrzycowej i trudnościami z wybudzeniem się).

Z innej perspektywy należy spojrzeć na drugi, uregulowany w art. 39 ust. 3 u.o.z.p., przypadek dopuszczalności orzekania o skierowaniu do DPS osoby, która nie jest zdolna do wyrażenia zgody na takie przyjęcie. Jest oczywiste, że również w tej sytuacji pozostają aktualne względy na poszanowanie godności człowieka; zmianie ulega jednak kontekst oceny tego, jakie działania miałyby stanowić wyraz takiego poszanowania.

Po pierwsze, skoro osoba nie jest zdolna do prawnie relewantnego wyrażenia swego zdania, to nie ma podstaw do uznawania, by orzeczenie prowadzące do umieszczenia w DPS mogło wywołać – charakterystyczną dla stosowania art. 39 ust. 1 u.o.z.p. – kolizję z odmienną wolą tej osoby, zwykle wyrażającą się wprost w odmowie zgody (w praktyce za pomijalne można uznać przypadki niezajmowania jakiegokolwiek stanowiska w sytuacji potrzeby wypowiedzenia o przyjęciu do domu pomocy społecznej).

Po drugie, przy orzekaniu o skierowaniu do domu pomocy społecznej na podstawie art. 39 ust. 3 u.o.z.p. nie powinno być także przyjmowane wstępne założenie, że w razie dysponowania wspomnianą zdolnością osoba nie wyraziłaby zgody. Do czynienia takich założeń nie uprawnia ani obiektywna ocena sytuacji, ani obserwacja praktyki, prowadząca wprost do przeciwnych wniosków: w praktyce dominują przypadki przyjęcia do DPS za zgodą zainteresowanego. Jest oczywiste, że każdy z badanych stanów faktycznych wymaga indywidualnej oceny sądu, jednak doniosłym elementem tej oceny pozostaje świadomość, iż zasadniczo mowa o sytuacji człowieka, który potrzebuje stałej opieki i pielęgnacji, gdyż nie jest zdolny do zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych, a nie ma możliwości korzystania z opieki innych osób.

W analizowanym obecnie przypadku, uregulowanym w art. 39 ust. 3 u.o.z.p., sąd orzeka, mając na uwadze ochronę interesów osoby, o której stanowi art. 38 ust. 1 u.o.z.p.: po uwzględnieniu jej indywidualnej sytuacji życiowej oraz po ocenie potrzeb z zakresu opieki i pielęgnacji. Postanowienie sądu opiekuńczego staje się środkiem legalizacji czynności, które – w dążeniu do udzielenia człowiekowi pomocy – ingerują w sferę jego dóbr osobistych, w tym wolności i nietykalności cielesnej. Mimo używania niekiedy obrazowego określenia „zgoda zastępcza”, orzeczenie uwzględniające wniosek nie zastępuje – w sensie prawnym – zgody samego zainteresowanego, niezdolnego do złożenia oświadczenia w przedmiocie zgody. W związku z tym rola sądu nie sprowadza się do ustalenia, np. na podstawie zeznań świadków, jaką decyzję hipotetycznie podjąłby sam zainteresowany. Wobec odrębności podstaw orzekania o przyjęciu do DPS unormowanych w art. 39 ust. 1 i 3 u.o.z.p. przesłanką uwzględnienia wniosku nie jest w takim wypadku ustalenie, że brak opieki zagraża życiu osoby.

Z interpretacji art. 39 u.o.z.p. wynika, że sąd nie tylko może, lecz musi ocenić skuteczność wyrażonej zgody, bo od wyników tej oceny zależy dalszy tok czynności podejmowanych w postępowaniu, tzn. określenie podstawy prawnej umieszczenia w DPS, dostosowanie do tej podstawy trybu postępowania i podejmowanych czynności dowodowych, a – finalnie – rozstrzygnięcie, czy in casu spełnione zostały właściwe dla niej przesłanki przyjęcia czy skierowania osoby do domu pomocy społecznej. Sąd obligatoryjnie bada więc, czy osoba dysponuje zdolnością do wyrażenia zgody i odpowiednio do wyniku tego badania samodzielnie ustala adekwatną do okoliczności podstawę orzeczenia. Nie jest przy tym związany stanowiskiem organu do spraw pomocy społecznej co do podstawy prawnej rozstrzygnięcia; jeśli więc podana podstawa okaże się niewłaściwa, gdyż pacjent był niezdolny do wyrażenia zgody, to do rozważenia pozostaje druga z podstaw, z której również wynika stosowna kognicja sądu opiekuńczego.

Z orzeczeniem przez sąd opiekuńczy konkretnie o przyjęciu do DPS wiązane są dalsze, istotne skutki, uregulowane w art. 40 i 41 u.o.z.p. Dlatego też w treści postanowienia powinna znaleźć stosowne odzwierciedlenie informacja o przedmiocie postępowania, do którego powinna być odpowiednio dostosowana treść rozstrzygnięcia, obejmująca rozróżnienie między „przyjęciem” a „skierowaniem” do domu pomocy społecznej.

Wspomniana wyżej zbieżność postępowań powoduje, że sprawa wszczęta w powołaniem się na art. 39 ust. 1 u.o.z.p. może być następnie prowadzona pod kątem spełnienia przesłanek określonych w art. 39 ust. 3 u.o.z.p., zwłaszcza że wskazane ostatnio postępowanie może być wszczęte z urzędu, już wskutek dostatecznie wiarygodnego zawiadomienia o potrzebie jego przeprowadzenia. Nie wydaje się zatem konieczne przyjmowanie, że w razie stwierdzenia w toku sprawy prowadzonej na podstawie art. 39 ust. 1 u.o.z.p., iż osoba jest niezdolna do wyrażenia zgody, nastąpić powinno oddalenie wniosku o przyjęcie do DPS, złożonego przez organ do spraw pomocy społecznej, a następnie wszczęcie z urzędu postępowania na podstawie art. 39 ust. 3 u.o.z.p.

Postanowienie SN z dnia 18 lipca 2024 r., I CSK 1677/24

Standard: 81525 (pełna treść orzeczenia)

Umieszczenie osoby bez jej zgody w domu pomocy społecznej stanowi istotną ingerencję w wolność człowieka, w jego prawo do samostanowienia. Z tego względu przepisy dopuszczające taką możliwość wymagają szczególnie rozważnej i ścisłej wykładni uwzględniającej przede wszystkim dobro osoby, której dotyczą. 

Przesłanką konieczną skierowania do domu pomocy społecznej osoby pełnoletniej, nieubezwłasnowolnionej dotkniętej upośledzeniem umysłowym – bez jej zgody, jest wyłącznie zagrożenie życia tej osoby, samo zagrożenie zdrowia nie jest wystarczające. Ratio legis takiego unormowania jest fakt, że skierowanie upośledzonej umysłowo osoby do domu opieki społecznej bez jej zgody niejako „wyrywa” tę osobę z dotychczasowego, znanego jej środowiska, stanowi istotną ingerencję w jej życie i może wiązać się z ogromną traumą.

Dyspozycja art. 39 § 1 ustawy o ochronie zdrowia psychicznego reguluje samodzielnie sytuację osoby, która zdolna jest do wyrażenia zgody na skierowanie do domu pomocy społecznej, ale odmawia jej udzielenia, błędnie oceniając swoją sytuację życiową. Sąd opiekuńczy może „przełamać” tę odmowę udzielenia zgody uznając, że zachodzą przesłanki wskazane w art. 38 § 1 ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, a jednocześnie brak opieki zagraża życiu osoby, która odmawia udzielenia zgody na skierowanie jej do domu pomocy społecznej. Wówczas to podstawę orzeczenia sądu opiekuńczego stanowi art. 39 § 1 w zw. z art. 38 § 1 ustawy o ochronie zdrowia psychicznego.

Z kolei art. 39 § 3 powołanej ustawy dotyczy takiej osoby wymagającej skierowania do domu pomocy społecznej, która z uwagi na swój stan psychiczny nie jest zdolna do wyrażenia w sposób prawnie doniosły na to zgody, a zgoda jej jest wymagana. Jeśli jest to, jak w przypadku uczestniczki postępowania, osoba pełnoletnia i nieubezwłasnowolniona, wobec której ziściły się przesłanki określone w art. 38 § 1 ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, to orzeczenie sądu opiekuńczego o skierowaniu jej do domu pomocy społecznej wymaga stwierdzenia, że osoba ta z uwagi na swój stan psychiczny (np. pozostawanie w śpiączce) nie jest zdolna do złożenia oświadczenia o wyrażeniu lub odmowie wyrażenia zgody, a jednocześnie, że brak opieki zagraża jej życiu. W takiej sytuacji podstawę orzeczenia sądu opiekuńczego stanowi art. 39 § 3 w zw. z art. 38 § 1 i art. 39 § 1 ustawy o ochronie zdrowia psychicznego. Inaczej rzecz ujmując, w sytuacji, w której osoba spełniająca przesłanki do skierowania jej do domu pomocy społecznej (art. 38 § 1 ustawy o ochronie zdrowia psychicznego) nie jest zdolna do wyrażenia zgody na to skierowanie, to w każdym wypadku musi zachodzić stan zagrożenia życia tej osoby z powodu braku opieki.

Nie zachodzi zależność odwrotna, to znaczy nie zawsze, gdy występuje stan zagrożenia życia osoby, o której mowa w art. 38 § 1 ustawy o ochronie zdrowia psychicznego spowodowany brakiem opieki, konieczne jest stwierdzenie, że osoba ta nie jest zdolna – z uwagi na stan psychiczny – do wyrażenia zgody na skierowanie jej do domu pomocy społecznej.

Sądowi Najwyższemu w składzie rozpoznającym niniejszą sprawę znany jest pogląd wyrażony w postanowieniu z 26 lutego 2020 r., V CSK 601/19, że umieszczenie nieubezwłasnowolnionej osoby pełnoletniej w domu pomocy społecznej ze względu na stan zdrowia zagrażający jej życiu może - w razie braku jej zgody - nastąpić na podstawie orzeczenia sądu tylko wtedy, gdy osoba ta ze względu na swój stan psychiczny nie jest zdolna do wyrażenia zgody, ale poglądu tego nie podziela, gdyż przeczą mu wyniki zarówno wykładni systemowej jak i językowej.

Postanowienie SN z dnia 12 kwietnia 2023 r., II CSKP 117/23

Standard: 71156 (pełna treść orzeczenia)

Umieszczenie nieubezwłasnowolnionej osoby pełnoletniej w domu pomocy społecznej ze względu na stan zdrowia zagrażający jej życiu może - w razie braku jej zgody - nastąpić na podstawie orzeczenia sądu tylko wtedy, gdy osoba ta ze względu na swój stan psychiczny nie jest zdolna do wyrażenia zgody (art. 39 ust. 3 i art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego, tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 685).

Zgoda przewidziana w art. 38 i 39 u.o.z.p. jest uzależniona jedynie od zdolności powzięcia i wyrażenia decyzji z rozeznaniem.

Obowiązek zbadania przyczyny, dla której osoba odmawia wyrażenia zgody na przyjęcie do domu pomocy społecznej, a więc czy odmowa ta jest wynikiem jej stanu psychicznego, wynika wprost z art. 39 ust. 3 u.o.z.p. Niezdolność do wyrażenia zgody, jako przesłanka uwzględnienia wniosku, podlega badaniu przez sąd z urzędu. Oznacza to, że sąd może orzec o skierowaniu do domu pomocy społecznej bez zgody tylko wtedy, gdy osoba nie jest zdolna do wypowiedzenia się w kwestii zgody ze względu na swój stan psychiczny.

Jeżeli osoba jest zdolna do wyrażenia zgody, ale zgody nie wyraża, sąd nie może orzec o skierowaniu jej do domu opieki społecznej nawet przy wystąpieniu pozostałych przesłanek, a więc przy istnieniu zagrożenia życia ze względu na brak opieki. 

Postanowienie SN z dnia 26 lutego 2020 r., V CSK 601/19

Standard: 44801 (pełna treść orzeczenia)

Ani posiadanie przez zainteresowaną osobę orzeczenia o niepełnosprawności, ani jej subiektywne przekonanie i wola uzyskania tej formy pomocy nie są okolicznościami wystarczającymi do umieszczenia w DPS.

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 29 marca 2018 r., II SA/Lu 990/17

Standard: 39165 (pełna treść orzeczenia)

Prowadząc postępowanie w sprawie wniosku o umieszczenie w DPS, organ obowiązany jest ustalić w sposób niebudzący wątpliwości zarówno stan zdrowia przyszłego pensjonariusza, jak i możliwości samodzielnego funkcjonowania, zakres koniecznej dla wnioskodawcy pomocy w kontekście opisanych wyżej przesłanek [tzn. konieczności zapewnienia całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, braku możliwości samodzielnego funkcjonowania w codziennym życiu oraz niemożności zapewnienia niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych – dop. autora]. Niezbędne jest w związku z tym ustalenie, że z jednej strony istnieją okoliczności kwalifikujące wnioskodawcę do umieszczenia w DPS – wiek, choroba, niepełnosprawność – z drugiej strony organ winien ustalić, że nie jest w stanie zapewnić wnioskodawcy niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych w niezbędnym zakresie.

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 16 lutego 2018 r., II SA/Łd 1019/17

Standard: 39164 (pełna treść orzeczenia)

Orzeczenie o przymusowym umieszczeniu w domu opieki społecznej wiąże się z ingerencją w sferę praw i wolności chorego człowieka, dlatego przepisy stanowiące podstawę tego orzeczenia podlegają wykładni ścisłej, a nawet restryktywnej.

Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego zawiera przepisy o charakterze ochronnym, a w postępowaniu prowadzonym na jej podstawie sąd jest gwarantem praw osób, wobec których może dojść do zastosowania środków ograniczających ich wolność decydowania o sobie. Sąd powinien zatem szczególnie wnikliwie badać wystąpienie przesłanek ustawowych (por. postanowienia SN z dnia z dnia 14 czerwca 2005 r., V CSK 746/04; z dnia 14 kwietnia 2010 r., IV CSK 483/11). Możliwy jest też szerszy zakres korzystania z inicjatywy dowodowej sądu (art. 232 zdanie drugie k.p.c.) oraz udzielania pouczeń procesowych (art.k.p.c.).

Podstawy przymusowego przyjęcia do domu pomocy społecznej zostały określone w art. 38 i 39 u.o.z.p. Dobrowolne przyjęcie, stosownie do art. 38 u.o.z.p., dotyczy osoby, która wskutek choroby psychicznej lub upośledzenia umysłowego nie jest zdolna do zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych i nie ma możliwości korzystania z opieki innych osób oraz potrzebuje stałej opieki i pielęgnacji, lecz nie wymaga leczenia szpitalnego.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 u.o.z.p., jeżeli osoba, o której mowa w art. 38 lub jej przedstawiciel ustawowy nie wyrażają zgody na przyjęcie jej do domu opieki społecznej, a brak opieki zagraża życiu tej osoby, z wnioskiem o przyjęcie bez jej zgody wystąpić może organ do spraw pomocy społecznej. Przepisy te wyznaczają konieczne elementy wniosku oraz zakres ustaleń będących podstawą orzeczenia. Oznacza to, że wyszczególnione przesłanki muszą wystąpić kumulatywnie.

Sąd Okręgowy nie wyjaśnił przekonująco zakresu zdolności uczestnika do samodzielnego wykonywania czynności dnia codziennego oraz podejmowania wynikających stąd wymaganych decyzji, przy uwzględnieniu stopnia jego niepełnosprawności. Nie ma także ustaleń dotyczących stanu zdrowia uczestnika, konieczności korzystania z opieki medycznej oraz potrzeby przyjmowania środków farmaceutycznych. Uniemożliwiło to rozważenie kwestii potrzeby opieki i zakresu jej sprawowania.

Stwierdzenie braku możliwości korzystania z opieki innych osób, nie uwzględniało w miarodajny sposób tego, że uczestnik posiada oboje rodziców, co oznacza, że umieszczenie go w domu pomocy społecznej mogłoby nastąpić jedynie w wyjątkowej sytuacji. Istotne zastrzeżenia do sprawowania opieki dotyczą matki uczestnika, bez właściwego rozważenia możliwości zmiany tej sytuacji. Podkreślenia wymaga, że zastosowanie tego rodzaju pomocy możliwe jest tylko dla dobra uczestnika, a zatem powinno nastąpić w razie rzeczywistego nieistnienia innego rozwiązania. Nie ma żadnej argumentacji przemawiającej za przyjęciem, że istnieje zagrożenie dla życia uczestnika. W odniesieniu do każdej z wymienionych przesłanek wymagane było ustalenie okoliczności faktycznych i przedstawienie racji, wskazujących na ich wystąpienie, czego Sąd Okręgowy nie dopełnił.

Postanowienie SN z dnia 6 października 2016 r., IV CSK 783/15

Standard: 20788 (pełna treść orzeczenia)

Samodzielne stwierdzenie przez pracownika socjalnego, że skarżąca porusza się samodzielnie w środowisku, załatwia sprawy urzędowe oraz samodzielnie prowadzi gospodarstwo domowe, nie może być uznane za wystarczające dla przyjęcia braku realizacji przesłanki w postaci niemożności samodzielnego funkcjonowania w życiu codziennym. (...).

Czym innym jest zdolność do samoobsługi i wymuszone samotnością samodzielne prowadzenie gospodarstwa i załatwianie pilnych spraw, a czym innym możliwość samodzielnego funkcjonowania w życiu codziennym w sensie obiektywnym.

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 7 lipca 2016 r., III SA/Kr 345/16

Standard: 39166 (pełna treść orzeczenia)

Jak wynika z przepisów rozdziału 4 u.o.z.p., umieszczenie w domu pomocy społecznej, może mieć charakter dobrowolny (art. 38 u.o.z.p.) albo przymusowy (art. 39 u.o.z.p.). W obu wypadkach przyjęcie może dotyczyć wyłącznie osoby, która wskutek choroby psychicznej lub upośledzenia umysłowego nie jest zdolna do zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych i nie ma możliwości korzystania z opieki innych osób oraz potrzebuje stałej opieki i pielęgnacji, lecz nie wymaga leczenia szpitalnego.

Wyrok TK z dnia 28 czerwca 2016 r., K 31/15

Standard: 4218

Analizując podejmowane przez sąd czynności w sprawie o umieszczenie osoby ubezwłasnowolnionej w domu pomocy społecznej należy mieć na względzie, że decyzja dotyczy jednego z fundamentalnych praw człowieka -prawa do wolności. Ochronie praw takiej osoby służy bardzo wąskie ujęcie przesłanki orzeczenia („brak opieki zagraża życiu tej osoby"), powodujące, iż sam fakt, że umieszczenie w ośrodku byłoby dla takiej osoby pożądane i korzystne nie jest wystarczający do stwierdzenia, że kryterium ustawowe zostało spełnione. Szczególny charakter spraw tej kategorii należy mieć na względzie przy wykładni i stosowaniu przepisów postępowania.

Zważywszy na znaczenie, jakie mają w nich opinie biegłego lekarza psychiatry, zasadą powinno być wezwanie biegłego na rozprawę i umożliwienie zadawania mu pytań, a także odebranie od biegłego ustnych wyjaśnień lub zażądanie uzupełnienia opinii (art. 286 k.p.c.), zwłaszcza wtedy, gdy teza o zagrożeniu życia osoby zainteresowanej nie jest szczegółowo umotywowana.

Postanowienie SN z dnia 19 listopada 2015 r., IV CSK 379/15

Standard: 47175 (pełna treść orzeczenia)

Przesłanką uwzględnienia wniosku szpitala psychiatrycznego złożonego w trybie art. 39 ust. 2 u.o.z.p., o przyjęcie do domu pomocy społecznej, jest nie tylko choroba psychiczna (lub upośledzenie umysłowe) danej osoby, nie wymagająca dalszego leczenia, ale nadto niezdolność tej osoby do samodzielnego zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych i brak możliwości korzystania z opieki innych osób, a ponadto potrzeba po stronie takiej osoby stałej opieki i pielęgnacji.

Dla przyjęcia, iż w okolicznościach sprawy wystąpiła przesłanka braku możliwości korzystania z opieki innych osób, niezbędne było ustalenia czy stwierdzony stan zdrowia uczestniczki wymaga opieki specjalistycznej, na czym miałaby ona polegać i jakie są przy tego rodzaju opiece oczekiwane/pożądane kwalifikacje. 

Postanowienie SN z dnia 18 listopada 2015 r., III CSK 17/15

Standard: 39161 (pełna treść orzeczenia)

Norma zawierająca podstawy przymusowego przyjęcia do domu pomocy społecznej wynika z art. 38 i 39 u.o.z.p. Pierwszy określa przesłanki przyjęcia dobrowolnego (za zgodą) w ten sposób, że dotyczy to osoby, która wskutek choroby psychicznej lub upośledzenia umysłowego nie jest zdolna do zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych i nie ma możliwości korzystania z opieki innych osób oraz potrzebuje stałej opieki i pielęgnacji, lecz nie wymaga leczenia szpitalnego.

Drugi przewiduje możliwość przyjęcia przymusowego osoby, „o której mowa w art. 38”, na wniosek organu do spraw opieki społecznej albo kierownika szpitala psychiatrycznego, jeżeli zachodzi dodatkowa przesłanka, że brak opieki zagraża życiu tej osoby.

Określone w ustawie przesłanki orzeczenia sądu opiekuńczego o przyjęciu do domu pomocy społecznej wyznaczają konieczne elementy wniosku oraz zakresu ustaleń stanowiących podstawę faktyczną orzeczenia.

Postanowienie SN z dnia 14 kwietnia 2011 r., IV CSK 483/10

Standard: 32415 (pełna treść orzeczenia)

W treści art. 39 ust. 2 ustawy nie ma uzależnienia wniosku od „niemożności korzystania przez chorego z opieki innych osób”, ale należy przyjąć, że taka „niemożność” musi wystąpić. Przepis ten odsyła bowiem – poprzez art. 39 ust. 1 – do art. 38 ustawy definiującego osobę chorą psychicznie, która odmawia zgody na skierowanie. Jest to mianowicie osoba, która m.in. „nie ma możliwości korzystania z opieki innych osób”. Potwierdza to § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 31 lipca 1995 r. w sprawie szczegółowego sposobu działania w sprawach przyjęcia do domu pomocy społecznej oraz wypisania z domu pomocy społecznej osoby chorej psychicznie i upośledzonej umysłowo (Dz. U. Nr 92, poz. 460), uzależniający skierowanie do domu pomocy społecznej od niemożności korzystania z pomocy innych osób.

Nie istnieje prymat opieki zinstytucjonalizowanej; opieka chorego psychicznie w kręgu rodzinnym jest z zasady bardziej efektywna i lepiej mu służy. Przymusowe skierowanie chorego psychicznie do zakładu opieki społecznej, w trybie art. 39 ust. 2 ustawy, uzależnione jest m.in. od braku możliwości korzystania przez chorego z opieki innych osób.

 Postanowienie SN z dnia 14 czerwca 2005 r., V CK 746/04

Standard: 32416 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.