Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Związanie sądów standardami wypracowanymi przez ETPCz (art. 1 ust. 3 u.s.p.p.)

Zakres, cel, dopuszczalność, charakterystyka skargi na przewlekłość (art. 1 u.s.p.p.)

Wyświetl tylko:

Nie można podzielić poglądu, że wejście w życie z dniem 6 stycznia 2017 r. art. 1 ust. 3 u.s.p.p., zakładającego stosowanie przepisów tej ustawy „zgodnie ze standardami wynikającymi z Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności” (co oznacza również dokonywanie prokonwencyjnej wykładni przepisów tej ustawy) oznaczało istotną zmianę staniu normatywnego, skutkującą dopiero od tego momentu koniecznością uwzględnienia kontekstu konwencyjnego i orzecznictwa ETPC. Taka powinność spoczywała na sądach oraz innych organach stosujących przepisy u.s.p.p. już od chwili wejścia w życie tej ustawy.

Dodanie art. 1 ust. 3 u.s.p.p. potwierdza jedynie istniejący wcześniej kontekst normatywny, tj. obowiązek uwzględnienia treści Konwencji oraz utrwalonego na jej tle orzecznictwa ETPC i powinno być traktowane jedynie jako wyraz stanowiska ustawodawcy, że aspekty te nie były w dostatecznym stopniu uwzględniane przez sądy stosujące przepisy u.s.p.p. Znajduje to potwierdzenie w orzecznictwie ETPC, który w wyroku pilotażowym z 7 lipca 2015 r. w sprawie Rutkowski i inni przeciwko Polsce, skargi nr 72287/10, 13927/11 i 46187/11, jednoznacznie wskazał na konieczność podjęcia przez władze krajowe odpowiednich działań legislacyjnych, mających na celu zagwarantowanie zgodności orzecznictwa sądów krajowych rozpoznających skargi na przewlekłość z ugruntowanymi standardami wynikającymi z postanowień art. 6 ust. 1 i art. 13 Konwencji wobec niedostatecznego uwzględniania tych kwestii w praktyce orzeczniczej sądów. Wyrok ten stał się bez wątpienia zasadniczym motywem uchwalenia ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw, wprowadzającej do przepisów u.s.p.p. m.in. art. 1 ust. 3 tej ustawy. Dostrzegł to także ETPC, który w decyzji z 20 czerwca 2017 r., nr 53491/10, zauważył, że polski parlament przyjął w 2016 r. ustawę zmieniającą, mającą na celu wyeliminowanie błędów systemowych wskazanych w wyroku Rutkowski i inni (wyrok ETPC z 7 lipca 2015, skarga nr 72287/10). Wskazał też, że zgodnie z art. 2 ust. 2 u.s.p.p. po zmianie z 2016 r., sądy muszą uwzględniać „łączny dotychczasowy czas postępowania” oraz badać cały okres postępowania celem zbadania jego zgodności z wymogiem „rozsądnego terminu” z art. 6 ust. 1 Konwencji. Przepis ten, jak podkreślił ETPC, ma na celu zakończenie wcześniejszej praktyki „fragmentacji postępowania”, ograniczającej badanie długości postępowania krajowego do jego obecnego etapu, po stwierdzeniu niezgodności tej praktyki z Konwencją oraz uznaniu jej za jedną z głównych przyczyn systemowego naruszenia art. 13 Konwencji.

Zatem wykładnia oraz stosowanie przepisów u.s.p.p., zarówno przed 6 stycznia 2017 r., jak i po tym dniu powinny uwzględniać treść art. 6 ust. 1 i 13 Konwencji, ugruntowane na tym tle orzecznictwo ETPC, cel wprowadzenia do systemu prawa środka prawnego w postaci skargi na przewlekłość postępowania oraz kontekst wynikający z treści art. 45 ust. 1 Konstytucji RP i wypracowane na tym tle orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego.

Uchwała SN z dnia 19 grudnia 2019 r., I NSPZP 1/18

Standard: 46386

W celu ostatecznego rozwiania istniejących w praktyce wątpliwości w tym zakresie, do ustawy wprowadzono art. 1 ust. 3, zgodnie z którym „przepisy ustawy stosuje się zgodnie ze standardami wynikającymi z Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzonej w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r.”. Przepis ten skierowany jest do wszystkich organów władzy publicznej stosujących ustawę, sądów nie wyłączając.

Zobowiązuje je nie do „brania pod uwagę” czy „uwzględniania” standardów strasburskich, ale ich bezwarunkowego „stosowania”. Podkreślić należy, że obowiązek dotyczy właśnie „standardów”, a nie abstrakcyjnie rozumianej „Europejskiej konwencji praw człowieka”. Oznacza to, że organy stosujące ustawę nie mogą powoływać się na własną wykładnię Konwencji, ale związane są ukształtowanym standardem strasburskim.

Związanie sądów powszechnych i Sądu Najwyższego standardami wypracowanymi w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka należy uznać konstytucyjnie dopuszczalne, gdyż Trybunał nie jest organem administracyjnym, ale niezawisłym i bezstronnym sądem, którego ostateczne wyroki są wiążące dla Państw‒Stron, a więc wszystkich organów i osób działających w ich imieniu 

Postanowienie SA w Szczecinie z dnia 12 czerwca 2019 r., II S 12/19

Standard: 45346 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.