Miksy utworów disc jockeya na dyskotece

Rozpowszechnianie cudzego utworu bez uprawnień albo wbrew warunkom (art. 116 Pr.Aut.)

Na naruszenie autorskich praw osobistych nie może się powoływać autor utworu zmiksowanego, jeżeli zmiksowanie tego utworu odbyło się w miejscu do tego przeznaczonym (np. dyskoteka, klub), którego właściciel lub osoba wykonująca prawo własności miała ważną umowę licencyjną na publiczne wykonywanie utworów. Do takiego naruszenia dochodzi w przypadku braku takiej umowy licencyjnej lub publikacji zmiksowanych przez disc jockeya utworów. 

Ważna umowa licencyjna wyłącza możliwość dochodzenia przez autora utworu autorskich praw osobistych, jeżeli naruszenie tych praw nastąpiło przez disc jockeya w formie tzw. miksu i w miejscu przeznaczonym do organizowania takich imprez, albowiem prawo do integralności nie odnosi się w zasadzie do zmian, przekształceń treści lub formy dzieła pierwotnego przy tworzeniu dzieła zależnego, za jaki należy uznać zestaw zmiksowanych przez disc jockeya utworów.

W związku z powyższym, bezsporne jest, iż disc jockey odtwarzający muzykę z płyt czy też z innych nośników, powinien to czynić w lokalu, który ma zawartą umowę licencyjną z organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, umowa licencyjna zaś nie wyłącza możliwości stosowania techniki miksowania utworów przy prezentacji, albowiem jest ona szczególną formą publicznego wykonywania utworów.

Wyrok SN z dnia 5 marca 2002 r., II KKN 341/99

Standard: 35232 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.