Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Kara umowna w ramach gwarancji przy sprzedaży

Udzielenie gwarancji; obowiązki gwaranta (art. 577 k.c.)

Zastrzeżenie kar umownych za zwłokę w naprawie gwarancyjnej dotyczy tylko opóźnienia w naprawie, a tym samym nie obejmuje okresu pozostawania rzeczy u gwaranta z innych przyczyn, a w szczególności z uwagi na zgłoszenie przez nabywcę żądania dostarczenia rzeczy wolnej od wad (art. 65 k.c.). W takim przypadku istnieje możliwość żądania przez nabywcę odszkodowania na zasadach ogólnych (art. 471 k.c.).

Zgodnie z art. 483 k.c. podstawę prawną dochodzenia kar umownych stanowi umowa stron. W praktyce postanowienia w tym zakresie zawierają karty gwarancyjne bądź też zlecenia wykonania napraw gwarancyjnych, przewidujące terminy wykonania gwarancyjnych i obowiązek płacenia kar umownych, gdy naprawa nie została wykonana w terminie.

W tym stanie rzeczy zachodzi konieczność wyjaśnienia, czy umowa stron przewidywała obowiązek płacenia kar umownych w wypadku zwłoki gwaranta przy realizacji żądania wymiany rzeczy na wolną od wad. W wypadku wykazania istnienia takiej umowy - stosownie do art. 484 § 1 k.c. - powód nie mógłby żądać odszkodowania przenoszącego wysokość zastrzeżonej kary, chyba że strony inaczej postanowiły.

Wyrok SN z dnia 3 marca 1980 r., I CR 2/80

Standard: 31676 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.