Konsument w stosunku najmu lokalu
Pojęcie i status konsumenta Najem lokalu; właściwe przepisy (art. 680 k.c.)
Artykuł 2 lit. b) dyrektywy Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich należy interpretować w ten sposób, że: osoba fizyczna, która zawiera umowę kredytu hipotecznego w celu sfinansowania zakupu jednej nieruchomości mieszkalnej w celu odpłatnego oddania jej w najem, wchodzi w zakres pojęcia „konsumenta” w rozumieniu tego przepisu, jeśli owa osoba fizyczna działa w celach niezwiązanych z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Okoliczność, że rzeczona osoba fizyczna usiłuje osiągać dochody z zarządzania tą nieruchomością, nie może sama w sobie prowadzić do wyłączenia tej osoby z zakresu pojęcia „konsumenta” w rozumieniu wspomnianego przepisu.
Wyrok TSUE z dnia 24 października 2024 r., C-347/23
Standard: 83305 (pełna treść orzeczenia)
Dyrektywę 93/13/EWG należy interpretować w ten sposób, że – z zastrzeżeniem warunków umownych odzwierciedlających bezwzględnie obowiązujące przepisy ustawowe lub wykonawcze prawa krajowego, czego zbadanie jest zadaniem sądu krajowego – ma ona zastosowanie do umowy najmu na cele mieszkalne, zawartej między wynajmującym prowadzącym działalność gospodarczą w sektorze wynajmu a najemcą działającym w celach, które nie wchodzą w zakres jego działalności gospodarczej.
Abstrahując od terminu użytego w celu określenia kontrahenta konsumenta – zamiarem prawodawcy nie było ograniczenie zakresu stosowania dyrektywy wyłącznie do umów zawartych między sprzedawcą a konsumentem.
W treści dyrektywy żaden przepis nie wyjaśnia, do jakich rodzajów umów ma ona zastosowanie. Nawet jeśli jej liczne motywy – jak dziewiąty – podkreślają konieczność ochrony nabywców towarów i usług przed nadużyciami ze strony sprzedawców lub dostawców, to motyw dziesiąty dyrektywy ma szerszy zakres, jako że stanowi, iż jednolite normy prawne dotyczące nieuczciwych warunków powinny odnosić się do „wszelkich umów” zawieranych pomiędzy sprzedawcami lub dostawcami a konsumentami, zgodnie z definicją w art. 2 lit. b) i c) dyrektywy.
W odniesieniu zatem do statusu kontrahentów, w zależności od tego, czy działają oni w ramach swojej działalności gospodarczej, dyrektywa definiuje umowy, do jakich ma zastosowanie.
Owo kryterium odpowiada założeniu, na jakim opiera się system ochrony ustanowiony przez dyrektywę, a mianowicie, że konsument znajduje się w słabszej pozycji niż przedsiębiorca, zarówno pod względem możliwości negocjacyjnych, jak i ze względu na stopień poinformowania, i w związku z tym godzi się on na warunki umowne sporządzone uprzednio przez przedsiębiorcę, nie mając wpływu na ich treść (zob. w szczególności wyroki: z dnia 14 czerwca 2012 r. w sprawie C-618/10 Banco Español de Crédito, pkt 39; z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-472/11 Banif Plus Bank, pkt 19).
Ta ochrona jest szczególnie ważna w wypadku umowy najmu lokalu mieszkalnego zawartej pomiędzy nieprowadzącą działalności gospodarczej osobą fizyczną a przedsiębiorcą z branży nieruchomości. Konsekwencje istniejącej między stronami nierówności są bowiem pogłębione przez okoliczność, że z gospodarczego punktu widzenia taka umowa dotyczy zasadniczej potrzeby konsumenta, czyli zapewnienia sobie mieszkania, i obejmuje kwoty, które dla najemcy najczęściej reprezentują jedną z najistotniejszych pozycji w jego budżecie, podczas gdy z prawnego punktu widzenia chodzi o umowę, która generalnie wpisuje się w złożone uregulowania krajowe, często mało znane jednostkom.
Wyrok TSUE z dnia 30 maja 2013 r., C-488/11
Standard: 18727 (pełna treść orzeczenia)
W związku z definicjami pojęcia "konsument", które w prawie polskim (np. w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 maja 1995 r. w sprawie szczegółowych warunków i wykonywania umów sprzedaży rzeczy ruchomych z udziałem konsumentów) i w prawie Unii Europejskiej sformułowane zostały na użytek sprzedaży, należy podzielić pogląd wyrażony w literaturze przedmiotu, że wobec tego, iż umowa sprzedaży jest archetypem wielu innych umów, wypracowane na jej gruncie zasady, w szczególności dotyczące ochrony słabszej strony umowy, mają znaczenie ogólniejsze. Potrzeba ochrony strony słabszej na rozbudowanym rynku dóbr i usług występuje również, a czasem i jeszcze wyraźniej w umowach takich jak np. najmu, kredytu, ubezpieczenia, o dzieło i wielu innych. Przemawia to za objęciem taką samą ochroną jak przy umowie sprzedaży - jako konsumentów - słabszych stron tych umów.
Jedyna obowiązująca definicja ustawowa pojęcia "konsument", zamieszczona w ustawie z dnia 24 lutego 1990 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym i ochronie interesów konsumentów, jest definicją pojemną. Ze względu na wskazane wyżej cechy umowy najmu oraz cel, zaspokojenie którego przyświeca wymienionej ustawie, pozwala na uznanie za "nabywcę towaru lub usługi" - w jej rozumieniu - najemcy lokalu mieszkalnego.
Tak rozumiane pojęcie "konsumenta" z jednej strony, a z drugiej strony charakter umowy najmu oraz pewne szczególne okoliczności jej dotyczące, nie pozwalają na wykluczenie z kręgu konsumentów wszystkich najemców. Należy podkreślić, że przemawia za tym potrzeba zapewnienia niektórym kategoriom tych najemców szczególnej ochrony, takiej jak "konsumentom" będącym kontrahentami innych rodzajów umów i z tych samych względów.
Uchwała SN z dnia 29 lutego 2000 r., III CZP 26/99
Standard: 28751 (pełna treść orzeczenia)