Brak podstawy do nawiązania stosunku pracy na podstawie wyboru - przewodniczący rady gminy

Nawiązanie i rozwiązanie stosunku pracy na podstawie wyboru z pracownikami samorządowymi (art. 73 k.p.)

W świetle ustawy samorządowej przewodniczący jest organem rady, ma swoje przez ustawę określone kompetencje, organizacyjną odrębność i ustawowe imperium w postaci nadanego mu prawa zwoływania sesji. Formy działania przewodniczącego rady, rozwinięte w regulaminie, wynikające ze zobowiązania dobrowolnie przyjętego w wyniku wyboru, pozostają poza zakresem stosunku pracy, ponieważ nie wypełniają jego właściwej treści. Nie chodzi bowiem w tym wypadku o działania o charakterze ciągłym, nie występuje w tych działaniach również swoista dla stosunku pracy cecha w postaci podporządkowania organizacyjnego pracownika wobec pracodawcy. Jeśliby nawet przyjąć, że według założeń statutu rada ma prawo zatrudniać etatowo swojego przewodniczącego, to wówczas powstałaby sytuacja, w której pracodawcą jest rada, a pracobiorcą - przewodniczący, będący przecież organem (przedstawicielem) rady.

Wybór zatem przewodniczącego rady gminy nie stanowi podstawy do nawiązania z nim stosunku pracy. Nie wynika bowiem z niego, jak stanowi o tym art. 73 § 1 kodeksu pracy, obowiązek wykonywania pracy w charakterze pracownika.

W drodze wyboru powierza się przewodniczącemu jedynie wykonywanie funkcji o charakterze społecznym, określonych w ustawie o samorządzie terytorialnym. Wybór stwarza uprawnienia i obowiązki wyłącznie w sferze statusu radnego, określonego w ustawie o samorządzie terytorialnym. Brak jest natomiast obowiązku wykonywania pracy w charakterze pracownika, co sprawia, że nie następuje i z mocy prawa nastąpić nie może nawiązanie stosunku pracy z przewodniczącym.

Wyrok NSA z dnia 21 listopada 1990 r., SA/Ka 690/90

Standard: 18580 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.