Wydatki związane bezpośrednio z zabezpieczeniem, zarządem i likwidacją masy upadłości (art. 230 Pr.Up.)
Koszty i inne zobowiązania masy upadłości (art. 230 – 235 Pr.Up.)
Sąd upadłościowy słusznie zwrócił uwagę, że zgodnie z regulacją art. 230 ust. 1 p.u. do kosztów postępowania upadłościowego zalicza się wydatki bezpośrednio związane z zabezpieczeniem, zarządem i likwidacją masy upadłości, w szczególności wynagrodzenie syndyka oraz jego zastępcy, wynagrodzenia osób zatrudnionych przez syndyka oraz należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzeń tych osób, wynagrodzenie i wydatki członków rady wierzycieli, wydatki związane ze zgromadzeniem wierzycieli, koszty archiwizacji dokumentów upadłego, korespondencji, ogłoszeń, podatki i inne daniny publiczne związane z likwidacją masy upadłości.
Trzeba zwrócić uwagę, że gdy chodzi o samo tylko wynagrodzenie syndyka jego wysokość ustala się - w myśl art. 162 ust. 1 p.u. - jako sumę pięciu części składowych, w granicach od dwukrotności do dwustusześćdziesięciokrotności podstawy wynagrodzenia. W myśl zaś art. 162 ust. 3 p.u. przez podstawę wynagrodzenia należy rozumieć przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w trzecim kwartale roku poprzedniego, ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Zgodnie z obwieszczeniem Prezesa GUS z dn. 17 października 2017 r. w sprawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w trzecim kwartale 2017 r. (Dz. Urz. GUS z 2017, poz. 46) wynagrodzenie to wyniosło 4.509,57 zł. Tym samym najniższe wynagrodzenie syndyka musiałoby wynieść co najmniej dwukrotność podstawy wynagrodzenia, a więc kwotę 9.019,14 zł, natomiast suma opłat za same tylko obligatoryjne obwieszczenia o ogłoszeniu upadłości (art. 53 ust. 1 p.u.), złożeniu listy wierzytelności (art. 255 ust. 2 p.u.), planu podziału (art. 349 ust. 1 p.u.), a wreszcie także o zakończeniu lub umorzeniu postępowania (art. 362 zd. 2 w zw. z art. 368 ust. 3 p.u.) wynosić będzie kwotę co najmniej 2.000 zł (§ 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie wydawania i rozpowszechniania Monitora Sądowego i Gospodarczego; tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1957).
Do tego w niniejszej sprawie z pewnością należałoby doliczyć jeszcze - w ramach kosztów postępowania - wydatki na wynagrodzenia osób zatrudnionych przez syndyka, należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzeń tych osób, a także koszty archiwizacji dokumentów upadłego, korespondencji oraz podatki.
Postanowienie SO w Bydgoszczy z dnia 4 czerwca 2018 r., VIII Gz 94/18
Standard: 17528 (pełna treść orzeczenia)
Wpłata z zysku przedsiębiorstwa państwowego jest publicznoprawnym świadczeniem pieniężnym, którego beneficjentem jest budżet państwa, zaś obowiązek w tym zakresie powstaje z mocy prawa.
Na podstawie art. 230 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: "p.u.n.", do wydatków postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku upadłego należą podatki i inne daniny publiczne należne za okres po ogłoszeniu upadłości. Definicję "daniny publicznej" zawiera art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. 249, poz. 2104), który stanowi: "dochodami publicznymi są: daniny publiczne, do których zalicza się podatki, składki, opłaty oraz inne świadczenia pieniężne, których obowiązek ponoszenia na rzecz państwa, jednostek samorządu terytorialnego, funduszy celowych oraz innych jednostek sektora finansów publicznych wynika z odrębnych ustaw niż ustawa budżetowa, zwanych dalej "odrębnymi ustawami".
Należy uznać, że charakter daniny publicznej ma wpłata z zysku przedsiębiorstwa państwowego, na co również wskazuje się w literaturze (por. S. Gurgul, Prawo upadłościowe i naprawcze. Komentarz, Warszawa 2004, s. 877-878). Koszty postępowania upadłościowego pokrywane są z masy upadłości w sposób uprzywilejowany (art. 343 ust. 2p.u.n.).
Ogłoszenie upadłości nie usuwa obowiązku wpłaty z zysku przedsiębiorstwa państwowego, czego również nie podważa syndyk. Twierdzi on jedynie, że obowiązek ten ustaje na skutek sprzedaży przedsiębiorstwa upadłego jako całości. Jednakże taki wniosek nie ma oparcia w przepisach.
Przedsiębiorstwo państwowe jako osoba prawna nie traci podmiotowości prawnej ani na skutek ogłoszenia upadłości, ani też sprzedaży przedmiotu jego działalności - przedsiębiorstwa. W dalszym ciągu potencjalnie pozostaje adresatem określonych obowiązków publicznoprawnych, o ile tylko dochodzić będzie do zdarzeń, z którymi łączą się w tym zakresie skutki prawne (w sprawie: osiągnięcie zysku bilansowego).
Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 8 stycznia 2008 r., I SA/Wr 1628/07
Standard: 17357 (pełna treść orzeczenia)