Postanowienie z dnia 2019-06-12 sygn. V Kz 777/19
Numer BOS: 2193372
Data orzeczenia: 2019-06-12
Rodzaj organu orzekającego: Sąd powszechny
Najważniejsze fragmenty orzeczenia w Standardach:
Postanowienie Sądu Okręgowego w Gdańsku
z dnia 12 czerwca 2019 r.
sygn. akt V Kz 777/19
Skład orzekający:
SSO Mariusz Pasternak
Teza:
Zakaz handlu w niedziele i święta nie obowiązuje w każdej placówce spełniającej kryteria placówki pocztowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe, bez względu na to, czy działalność pocztowa jest przeważającą działalnością danej placówki, czy też nie.
Uzasadnienie
We wniosku o ukaranie Państwowa Inspekcja Pracy zarzuciła obwinionemu M. P., że jako pełnomocnik przedsiębiorcy […] w dniu 12 sierpnia 2018 r. wbrew zakazowi handlu oraz wykonywania czynności związanych z handlem w niedziele lub święta powierzył pracę w handlu zleceniobiorcy I. C., to jest popełnienie wykroczenia z art. 10 ust. 1 usta- wy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni.
Zaskarżonym postanowieniem Sąd Rejonowy w Wejherowie umorzył postępowanie na podstawie art. 5 § 1 pkt 2 k.p.w. wobec stwierdzenia, że czyn zarzucony obwinionemu nie wyczerpuje ustawowych znamion żadnego wykroczenia. Kluczowe w tym zakresie było ustalenie, że pracodawca obwinionego posiada status agenta pocztowego prowadzącego placówkę agencyjną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe, a w konsekwencji sklep, w którym kontrolę przeprowadziła Państwowa Inspekcja Pracy, był wyłączony spod ustawowego zakazu handlu w niedziele i święta.
Inspektor Pracy we wniesiony zażaleniu zarzucił:
- błąd w ustaleniach faktycznych przyjętych za podstawę orzeczenia mający wpływ na jego treść polegający na przyjęciu, że pełnomocnik przedsiębiorcy prowadzi działalność jako placówka pocztowa;
- obrazę przepisów postępowania 7 k.p.k. w zw. z art. 8 k.p.w. poprzez nieuwzględnienie przy ocenie dowodów zasad prawidłowego rozumowania oraz wskazań wiedzy i doświadczenia życiowego, w wyniku czego uznano, że czyn zarzucony we wniosku o ukaranie nie zawiera znamion wykroczenia;
- obrazę prawa materialnego art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni poprzez jego błędną wykładnię polegającą między innymi na przyjęciu, że sam fakt zawarcia umowy agencyjnej na realizację usługi nadawania i odbioru paczek kurierskich przesądza o wyłączeniu zakazu handlu bez względu na to, czy i w jakiej skali umowa jest realizowana oraz jaki jest faktyczny przedmiot działalności przedsiębiorcy, który na taką umowę się powołuje.
Sąd Okręgowy zważył, co następuje:
Zażalenie oskarżyciela publicznego jest bezzasadne.
Ustawodawca w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni usta- nowił cały szereg wyjątków od wprowadzonego przez siebie zakazu handlu w niedziele i święta. I tak w szczególności w pkt 7 tego przepisu stwierdził wyraźnie, że zakaz, o którym mowa w art. 5, nie obowiązuje „w placówkach pocztowych w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe”.
Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe zawiera legalną definicję placówki pocztowej. W art. 3 pkt 15 prawa pocztowego ustawodawca przyjął, że placówka pocztowa to „jednostka organizacyjna operatora pocztowego lub agenta pocztowego, w której można zawrzeć umowę o świadczenie usługi pocztowej lub która doręcza adresatom przesyłki pocztowe lub kwoty pieniężne określone w przekazach pocztowych, albo inne wyodrębnione i oznaczone przez operatora pocztowego miejsce, w którym można zawrzeć umowę o świadczenie usługi pocztowej lub odebrać przesyłkę pocztową lub kwotę pieniężną określoną w przekazie pocztowym”. Natomiast zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 3 Prawa pocztowego agent pocztowy to „przedsiębiorca pośredniczący na rzecz operatora pocztowego w zawieraniu z nadawcami umów o świadczenie usług pocztowych lub zawierający je w imieniu operatora pocztowego”.
We wniesionym zażaleniu oskarżyciel publiczny ignoruje fakt, że pojęcia kluczowe dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy nie zostały pozostawione przez ustawodawcę dowolnemu uznaniu organów państwowych czy sądów, lecz zdefiniowane w przepisach prawa o randze ustawowej. To właśnie definicje legalne pojęć agenta pocztowego i placówki pocztowej zawarte w Prawie pocztowym w powiązaniu z wyraźnym i jednoznacznym zakresem wyłączenia zakazu handlu wprowadzonym w art. 6 ust. 1 pkt 7 powołanej wyżej ustawy prowadzą w rezultacie do konkluzji, że zaskarżone postanowienie jest zgodne z prawem.
Sąd Rejonowy nie dopuścił się żadnego błędu w ustaleniach faktycznych. W świetle treści umowy agencyjnej, zaświadczenia wydanego przez spółkę […] oraz innych zgromadzonych w sprawie dokumentów nie ulega wątpliwości, że A. G. jako franczyzobiorca sieci Ż. zawarła umową agencyjną ze spółką […], umożliwiając klientom swojego sklepu korzystanie z usług pocztowych. Twierdzenia oskarżyciela publicznego, jakoby w kontrolowanej placówce faktycznie nie były świadczone usługi pocztowe, jest całkowicie gołosłowne. O ile w wymiarze teoretycznym można zgodzić się z twierdzeniem, że zawarcie umowy o przytoczonych powyżej zapisach nie musi być jednoznaczne z tym, iż obwiniony faktycznie umożliwiał korzystanie z usług pocztowych klientom, jednakże trzeba zauważyć, iż oskarżyciel publiczny niczego takiego nie wykazał; w szczególności w protokole kontroli przeprowadzonej w sklepie należącym do A. G. nie znalazła się żadna wzmianka o tym, by wbrew treści dokumentów otrzymanych przez kontrolera nie było możliwe skorzystanie z usług pocztowych, a przecież dla przeprowadzającego kontrolę Inspektora Pracy powinno być oczywiste, że celem przedstawienia takiej umowy jest uniknięcie odpowiedzialności wykroczeniowej przez osobę, która zleciła wykonywanie pracy w niedzielę, tj. w tym przypadku kierownika sklepu M. P.
Skoro przytoczona wyżej definicja legalna placówki pocztowej kładzie akcent na możliwość zawarcia w niej umowy o świadczenie usługi pocztowej ‒ a taka możliwość bez wątpienia istniała ‒ to nie było obowiązkiem Sądu Rejonowego czynienie dalszych ustaleń na temat tego, czy takie umowy o świadczenie usług pocztowych były rzeczywiście zawierane i w jakim zakresie. Wbrew opinii oskarżyciela publicznego wyrażonej w zażaleniu brak normatywnych podstaw do czynienia ustaleń na temat tego, czy działalność pocztowa była realnie prowadzona w kontrolowanym sklepie i jaka była skala tej działalności, jaki był „rzeczywisty profil” działalności przedsiębiorstwa, jak to ujmuje oskarżyciel. Ustawa o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz niektóre inne dni w art. 6 pkt 7 nie ustanawia jakichkolwiek kryteriów, które warunkowałyby możliwość uznania danego podmiotu za placówkę pocztową w zależności od wielkości przychodów z tytułu świadczenia usług pocztowych, proporcji przychodów z działalności z pocztowej do przychodów z pozostałej działalności podmiotu czy też innych kryteriów o zbliżonym charakterze. Skoro ustawodawca nie ustanowił w tym zakresie żadnych dodatkowych obostrzeń, to, czy dany podmiot może prowadzić działalność w niedziele i święta, jest zależne tylko od tego, czy spełnia on kry- teria formalne do uznania go za placówkę pocztową oraz czy faktycznie można skorzystać w nim z usługi pocztowej, co oznacza, że sklep kierowany przez obwinionego stanowiłby placówkę pocztową nawet wtedy, gdyby nie osiągał z tego tytułu jakichkolwiek przychodów, o ile tylko w każdej chwili istniałaby możliwość, aby zawrzeć w nim umowę o świadczenie usług pocztowych.
Oskarżyciel publiczny nie dostrzega zasadniczej różnicy pomiędzy brzmieniem przepisu art. 6 ust. 1 pkt 7 a brzmieniem innych przepisów określających przypadki wyłączenia zakazu handlu. O ile w przepisach art. 6 ust. 1 pkt 2, 5, 6, 28, 29 i 30 ustawodawca posłużył się formułą mówiącą o tym, że niektóre przedsiębiorstwa są objęte wyłączeniem spod zakazu handlu w niedziele i święta tylko wtedy, gdy określona działalność w nich prowadzona ma charakter przeważający, o tyle podobnej formuły nie zawiera przepis art. 6 ust. 1 pkt 7. Zakładając zatem racjonalność ustawodawcy, skoro kryterium tego rodzaju pojawia się przy pewnych rodzajach działalności, przy innych zaś nie występuje, to z całą pewnością jest to zamierzony zabieg i całkowicie bezpodstawne byłoby przyjęcie istnienia kryterium ilościowego przy rodzajach działalności, w których ustawodawca wyraźnie to kryterium pominął.
W konsekwencji takiej właśnie redakcji komentowanego przepisu zakaz handlu w niedziele i święta nie obowiązuje w każdej placówce spełniającej kryteria placówki pocztowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe, bez względu na to, czy działalność pocztowa jest przeważającą działalnością danej placówki, czy też nie.
W świetle treści zażalenia oskarżyciel publiczny chciałby, aby placówka pocztowa była wyłączona spod zakazu handlu w niedziele i święta tylko wtedy, gdy prowadzona przez nią działalność pocztowa (czyli ‒ zgodnie z ustawową definicją ‒ zawieranie umów o świadczenie usług pocztowych lub doręczanie adresatom przesyłek pocztowych lub kwot pieniężnych określonych w przekazach pocztowych) ma przeważający charakter. Tego rodzaju wykładnia przepisu art. 6 ust. 1 pkt 7 byłaby jednak wykładnią rozszerzającą, a wręcz wykładnią pozostającą w sprzecz- ności z literalnym brzmieniem tego przepisu, które jest jasne i jednoznaczne, czyli w efekcie contra legem. Na gruncie prawa karnego, jak również prawa o wykroczeniach nie ulega wątpliwości, że nie jest prawnie dopuszczalna wykładnia rozszerzająca zakres odpowiedzialności (postulat nullum crimen sine lege stricte, który jest wyprowadzany z zasady nullum crimen sine lege, mającej charakter normy konstytucyjnej ‒ art. 42 ust. 1 Konstytucji RP).
Oskarżyciel publiczny w treści zażalenia postuluje, aby w procesie wykładni przepisu art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz niektóre inne dni odwołać się do intencji ustawodawcy, którą jakoby miałoby być umożliwienie P. P. S.A. terminowego doręczania przesyłek. Oskarżyciel nie zauważa, że taka regulacja naruszałaby zasadę równości podmiotów gospodarczych, uprzywilejowując jeden podmiot ‒ P. P. S.A., a przecież na gruncie Prawa pocztowego działalność na terytorium RP mogą prowadzić różni operatorzy pocztowi. Postulat oskarżyciela publicznego pozostaje w sprzeczności z wyraźnym brzmieniem komentowanego przepisu. Należy wyraźnie powiedzieć, że obowiązującym prawem nie jest to, co ustawodawca rzekomo chciał zrobić, ale to, co ostatecznie sformułował, co ostatecznie zawarł w uchwalonych przez siebie przepisach. Zadaniem sądu jest ustalenie treści uchwalonych przepisów prawa, nie zaś wydawanie rozstrzygnięć na podstawie domniemanych motywów, jakimi kierował się ustawodawca, uchwalając dane przepisy, czy też celów, jakie rzekomo chciał osiągnąć, nawet jeżeli znalazły swój materialny wyraz chociażby w uzasadnieniu projektu ustawy. Skoro ustawodawca nie wprowadził żadnych dodatkowych kryteriów wartościujących, to sąd nie jest uprawniony, by różnicować charakter placówek stricte pocztowych i placówek pocztowych, które łączą świadczenie usług pocztowych z działalnością typowo handlową. Na marginesie godzi się odnotować, iż wspomniany przez obwinionego w treści zażalenia operator pocztowy, P. P. S.A., co jest faktem powszechnie znanym, również na dużą skalę prowadzi działalność handlową. Zdaniem Sądu Okręgowego także fakt, iż omawiane przepisy stanowią istotną ingerencję w zagwarantowaną konstytu- cyjnie oraz w przepisach rangi ustawowej swobodę działalności gospodarczej, przemawia przeciwko możliwości interpretowania ich w sposób rozszerzający.
Stwierdzając, że zaskarżone postanowienie jest zgodne z prawem, Sąd Okręgowy utrzymał je w mocy.
Treść orzeczenia pochodzi z "Kwartalnik Sądowy Apelacji Gdańskiej"