Art. 15a. Nieprzestrzeganie określonych w ustawie obowiązków

Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych

1. Karze pieniężnej w wysokości od 1000 do 100 000 zł podlega podmiot, który:

1) nie dopełnia obowiązków, o których mowa w art. 8a ust. 2 i 6;

2) nie przeprowadza badań określonych w art. 8aa ust. 2;

3) nie przekazuje lub nie przekazuje w terminie sprawozdania, o którym mowa w art. 8aa ust. 5;

3a) nie dopełnia obowiązków, o których mowa w art. 10 ust. 7;

4) nie przekazuje lub nie przekazuje w terminie nowych lub zaktualizowanych informacji dotyczących analiz, badań i innych informacji, o których mowa w art. 11a ust. 4;

5) nie przekazuje lub nie przekazuje w terminie sprawozdania, o którym mowa w art. 11d ust. 1;

6) nie dopełnia obowiązków, o których mowa w art. 11e;

7) nie przekazuje lub nie przekazuje w terminie wykazu składników, o którym mowa w art. 11h ust. 2.

2. Karę pieniężną nakłada, w drodze decyzji administracyjnej, Prezes Biura.

3. Ustalając wysokości kary pieniężnej, Prezes Biura uwzględnia rodzaj naruszenia i jego potencjalny wpływ na zagrożenie dla zdrowia publicznego.

4. Karę pieniężną uiszcza się na rachunek budżetu państwa prowadzony przez Prezesa Biura, w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o wymierzeniu tej kary stała się ostateczna. Od kary pieniężnej nieuiszczonej w terminie nalicza się odsetki ustawowe.

5. W sprawach dotyczących administracyjnych kar pieniężnych stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), z tym że uprawnienia organu podatkowego przysługują Prezesowi Biura.

Komentarz redakcyjny

Komentarz redakcyjny

Art. 15a. dotyczy sankcji za nieprzestrzeganie określonych w ustawie obowiązków. Zgodnie z treścią art. 8a ust. 2 ustawy na producenta lub importera wyrobów tytoniowych nałożono obowiązek niezwłocznego poinformowania Prezesa Biura o zmianie składu wyrobu tytoniowego wpływającej na przekazane mu informacje dotyczące tego składu. Z kolei według art. 8a ust. 6 producent i importer wyrobów tytoniowych mają obowiązek przekazywać w postaci elektronicznej Prezesowi Biura do dnia 31 marca każdego roku za rok poprzedni określonych w tym przepisie, dostępnych mu analiz w zakresie badania rynku i preferencji różnych grup konsumentów, a także danych dotyczących wielkości sprzedaży wyrobów tytoniowych w podziale na marki i rodzaje, w sztukach lub w kilogramach, w podziale według państw członkowskich Unii Europejskiej. W przypadku niedopełnienia tych obowiązków podmiot taki podlega karze pieniężnej w wysokości od 1000 do 100 000 zł.

Z przepisu  art. 8aa ust. 2 wynika, że  producent i importer papierosów i tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów zawierających dodatek, który znajduje się w wykazie priorytetowym dodatków zawartych w papierosach i tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów, mają obowiązek przeprowadzenia kompleksowego badania w celu stwierdzenia, czy taki dodatek przyczynia się do toksyczności lub właściwości uzależniających danych wyrobów oraz czy w związku z tym zwiększają się znacznie lub w wymiernym stopniu toksyczność lub właściwości uzależniające któregokolwiek z wyrobów, nadaje aromat charakterystyczny, ułatwia inhalację lub absorpcję nikotyny bądź powoduje powstawanie substancji mających właściwości CM (wraz z podaniem ich ilości) oraz czy w związku z tym zwiększają się znacznie lub w wymiernym stopniu właściwości CMR któregokolwiek z danych wyrobów. W przypadku nieprzeprowadzenia takich badań podmiot taki podlega karze pieniężnej w wysokości od 1000 do 100 000 zł.

Na producenta lub importera papierosów i tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów ustawa w art. 8aa ust. 5 nakłada obowiązek sporządzenia sprawozdania zawierającego wyniki badań dotyczących dodatku

Dostęp do pełnej treści jest płatny. Przejdź do premium

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.