Art. 12c. Naruszenie innych zakazów ustawowych

Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych

Kto:

1) produkuje lub importuje w celu wprowadzenia do obrotu wyroby tytoniowe, których opakowanie jednostkowe nie spełnia wymagań określonych w art. 6a,

2) produkuje lub importuje w celu wprowadzenia do obrotu wyroby tytoniowe wbrew zakazom, o których mowa w art. 7c ust. 1, 3 lub 4,

3) produkuje lub importuje w celu wprowadzenia do obrotu wyroby tytoniowe zawierające dodatki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 7d ust. 6 lub 10,

4) produkuje lub importuje w celu wprowadzenia do obrotu wyroby tytoniowe, w których poziom zawartości dodatków przekracza wartości określone w przepisach, o których mowa w art. 7d ust. 7,

5) nie stosuje się do zakazów sprzedaży na odległość, o których mowa w art. 7f,

5a) udostępnia po raz pierwszy w celu dalszej sprzedaży albo udostępnia po raz pierwszy w celu wprowadzenia do obrotu wyroby tytoniowe, nie dopełniając obowiązku przekazania jednorazowej informacji, o której mowa w art. 8a ust. 1, odnośnie ich rodzaju lub marki,

5b) udostępnia po raz pierwszy w celu dalszej sprzedaży albo udostępnia po raz pierwszy w celu wprowadzenia do obrotu wyroby tytoniowe, w stosunku do których została wydana decyzja na podstawie art. 8a ust. 5b,

6) udostępnia po raz pierwszy w celu dalszej sprzedaży albo udostępnia po raz pierwszy w celu wprowadzenia do obrotu opakowanie jednostkowe wyrobów tytoniowych nieoznaczone drukowanym lub umieszczonym w sposób nieusuwalny i trwały niepowtarzalnym identyfikatorem, o którym mowa w art. 10a ust. 1,

7) nie dopełnia obowiązków, o których mowa w art. 10a ust. 6, 7 lub 9 lub art. 10b ust. 1,

8) udostępnia po raz pierwszy w celu dalszej sprzedaży albo udostępnia po raz pierwszy w celu wprowadzenia do obrotu nowatorski wyrób tytoniowy bez zezwolenia, o którym mowa w art. 11a ust. 1,

9) udostępnia po raz pierwszy w celu dalszej sprzedaży albo udostępnia po raz pierwszy w celu wprowadzenia do obrotu papierosy elektroniczne i pojemniki zapasowe, nie dopełniając obowiązku zgłoszenia, o którym mowa w art. 11b ust. 1 i 16,

9a) udostępnia po raz pierwszy w celu dalszej sprzedaży albo udostępnia po raz pierwszy w celu wprowadzenia do obrotu papierosy elektroniczne lub pojemniki zapasowe, w stosunku do których została wydana decyzja na podstawie art. 11b ust. 11,

10) produkuje lub importuje w celu wprowadzenia do obrotu papierosy elektroniczne lub pojemniki zapasowe, które nie spełniają wymagań określonych w art. 11c ust. 1–11,

11) nie stosuje się do nakazów lub zakazów, o których mowa w art. 11f ust. 1 i ust. 3 pkt 2 lub ust. 5,

12) udostępnia po raz pierwszy w celu dalszej sprzedaży albo udostępnia po raz pierwszy w celu wprowadzenia do obrotu wyroby ziołowe do palenia, nie dopełniając obowiązku przekazania wykazu składników, o którym mowa w art. 11h ust. 1, odnośnie ich rodzaju lub marki,

podlega grzywnie do 200 000 zł albo karze ograniczenia wolności, albo obu tym karom łącznie.

Komentarz redakcyjny

Komentarz redakcyjny

Dobrem chronionym jest bezpieczeństwo użytkowania wyrobów tytoniowych. Regulacja ma zadanie chronić zdrowie przez następstwami spożywania tytoniu, który nie spełnia określonych wymagań ustawowych.

 Punkt 1 dotyczy produkcji lub importu w celu wprowadzenia do obrotu wyrobów tytoniowych, których opakowanie jednostkowe nie spełnia wymagań dotyczących wyglądu i zawartości opakowań jednostkowych papierosów. Czyn może zostać popełniony wyłącznie umyślnie, z zamiarem bezpośrednim.

 Karze podlega produkowanie lub importowanie w celu wprowadzenia do obrotu wyrobów tytoniowych aromatyzowanych lub zawierających dodatki wbrew ustawowym zakazom, jak również produkowanie lub importowanie w celu wprowadzenia do obrotu wyrobów tytoniowych zawierających dodatki mogące powodować nadanie wyrobowi tytoniowemu aromatu charakterystycznego lub zwiększyć znacznie lub w wymiernym stopniu właściwości uzależniające, toksyczność lub właściwości CMR. karą zagrożone jest produkowanie lub importowanie w celu wprowadzenia do obrotu wyrobów tytoniowych, w których poziom zawartości dodatków przekracza wartości wskazane aktach delegowanych określających maksymalne poziomy zawartości dodatków niezbędnych w produkcji wyrobów tytoniowych lub kombinacji tych dodatków, nadających aromat charakterystyczny oraz maksymalne poziomy zawartości dodatków zwiększających znacznie lub w wymiernym stopniu właściwości uzależniające, toksyczność lub właściwości CMR wyrobów tytoniowych na etapie spożycia.

Sprzedaż na odległość jest zabroniona w stosunku do wyrobów tytoniowych oraz papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych oraz ich części. Penalizowane jest niestosowanie się do tego zakazu. Występek ten ma charakter powszechny.

Karalne jest udostępnienie przez producenta lub importera wyrobów tytoniowych po raz pierwszy w celu dalszej ich sprzedaży albo udostępnienie po raz pierwszy w celu wprowadzenia ich do obrotu bez dopełnienia obowiązku przekazania jednorazowej informacji o składzie wyrobu tytoniowego i o poziomie wydzielanych substancji, zawierającej wykaz wszystkich składników odnośnie do ich rodzaju lub marki.

Karze podlega zachowanie polegające na udostępnieniu po raz pierwszy w celu dalszej sprzedaży albo udostępnienie po raz pierwszy w celu wprowadzenia do obrotu wyrobów tytoniowych, w stosunku do których została wydana decyzja przez Prezesa Biura stwierdzająca naruszenie w przypadku gdy dokumentacja,

Dostęp do pełnej treści jest płatny. Przejdź do premium

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.