Art. 12. Naruszenie przepisów o produkcji, reklamie i sprzedaży wyrobów tytoniowych

Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych

Kto:

1) reklamuje lub promuje wyroby lub produkty wbrew postanowieniom art. 8 ust. 1,

2) sponsoruje działalność sportową, kulturalną, oświatową, zdrowotną lub społeczno-polityczną wbrew postanowieniom art. 8 ust. 2,

3) eksponuje w punkcie detalicznym przedmioty imitujące opakowania wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych wbrew postanowieniom art. 8 ust. 3,

4) na opakowaniu jednostkowym lub opakowaniu zbiorczym wyrobów tytoniowych umieszcza jakiekolwiek elementy lub cechy, które sugerują korzyści ekonomiczne, o których mowa w art. 8 ust. 5,

5) produkuje lub wprowadza do obrotu tytoń do stosowania doustnego,

6) produkuje lub importuje w celu wprowadzenia do obrotu wyroby tytoniowe w opakowaniach, na których nie zamieszczono ostrzeżenia zdrowotnego lub z ostrzeżeniem zdrowotnym wbrew postanowieniom art. 9–9f,

7) wprowadza do obrotu wyroby tytoniowe w opakowaniach, na których nie zamieszczono ostrzeżenia zdrowotnego sformułowanego w języku polskim,

8) produkuje lub importuje wyroby tytoniowe, w których maksymalny poziom wydzielanych substancji smolistych, nikotyny i tlenku węgla w dymie papierosowym przekracza wartości, o których mowa w art. 10 ust. 1 i 2,

podlega grzywnie do 200 000 zł albo karze ograniczenia wolności, albo obu tym karom łącznie.

Komentarz redakcyjny

Komentarz redakcyjny

Art. 12 reguluje naruszenie przepisów o produkcji, reklamie i sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Przepis wprowadza kary za naruszenie przepisów o produkcji, reklamie i sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Zabroniona jest reklama wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych, pojemników zapasowych lub rekwizytów tytoniowych i promocji wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych, pojemników zapasowych lub rekwizytów tytoniowych oraz reklamy i promocji produktów imitujących te wyroby, lub symboli związanych z używaniem tytoniu, wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych. Kto wbrew zakazowi reklamuje lub promuje wyroby lub produkty, podlega karze grzywny do 200 000 zł albo karze ograniczenia wolności, albo obu tym karom łącznie.

Występek polegający na reklamowaniu lub promowaniu wyrobów tytoniowych ma charakter formalny. Do jego dokonania nie jest konieczne wystąpienie skutków w postaci zwiększenia sprzedaży określonej marki wyrobów tytoniowych. Jest to przestępstwo umyślne. Może być ono popełnione tylko w zamiarze bezpośrednim. Koniecznym elementem jest występująca u reklamującego wola stymulowania popytu, czyli zachęcenia do nabywania określonych wyrobów. Jeśli taka wola nie towarzyszy informacji o określonym produkcie, to informacja ta w ogóle nie jest reklamą, a zachowanie sprawcy nie realizuje znamion określonych w art. 12 pkt 4 ustawy z 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.