Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Zawiadomienie syndyka o ogłoszeniu upadłości (art. 176 p.u.)

Syndyk i zastępca syndyka (art. 156 – 179 Pr.Up)

Odrzucić wypada tezę, że realizacja obowiązku informacyjnego zastrzeżonego w art. 176 ust. 1 ustawy prawo upadłościowe i naprawcze wymaga zachowania rygorów przewidzianych dla doręczenia pism procesowych w postępowaniu cywilnym. Informacja, o której mowa w powołanym przepisie, nie ma charakteru pisma procesowego w postępowaniu egzekucyjnym zawisłym przed ogłoszeniem upadłości i pełni jedynie rolę zawiadomienia podmiotów wskazanych przez ustawodawcę o sytuacji prawnej dłużnika.

W doktrynie podkreśla się, że przewidziane w art. 176 ustawy prawo upadłościowe i naprawcze zawiadomienia nie mają żadnego wpływu na skutki ogłoszenia upadłości i dlatego ich zaniechanie lub opóźnienie nie zmienia w niczym skutków, które ex lege łączą się z ogłoszeniem upadłości (tak S. G. w cytowanym wyżej Komentarzu s. 635).

Ustawodawca nie przewidział żadnej formy szczególnej dla zawiadomienia, a zatem może ono nastąpić w sposób dowolny (podobnie F. Z. w cytowanym wyżej Komentarzu s. 492). W rozpatrywanej sprawie powód skorzystał z jednej z dostępnych form komunikacji z organem egzekucyjnym, wprost wskazywanej w treści urzędowych pism pochodzących od tego podmiotu. Warto zwrócić uwagę, że nawet w pismach procesowych składanych w toku niniejszego postępowania, pozwany T. H. (1) oprócz adresu i numeru telefonu swojej kancelarii, wskazuje ten sam adres e-mail. Próżno przy tym w treści owych pism poszukiwać informacji, że drogą elektroniczną może być przesyłana wyłącznie korespondencja opatrzona podpisem elektronicznym, bowiem pozostałej Komornik nie odczytuje lub odczytuje ją ze znacznym opóźnieniem.

Argumenty pozwanego Skarbu Państwa dotyczące konieczności uzyskania potwierdzenia, że adresat odebrał wiadomość przesłaną pocztą elektroniczną, pozostają o tyle bez znaczenia, iż w rozpatrywanej sprawie sporne nie jest to, że wiadomość elektroniczna dotarła do skrzynki odbiorczej adresata, a jedynie to, że adresat nie zapoznał się z ową informacją (nie odczytał wiadomości przesłanej pocztą elektroniczną). Dodatkowo syndyk masy upadłości nie zaniechał przecież niezwłocznego przesłania pisemnej informacji o ogłoszeniu upadłości dłużnika w formie listu, który dotarł do kancelarii pozwanego w dniu 26 lipca 2013 r., a zatem drugiego dnia po ogłoszeniu upadłości.

Wyrok SA w Łodzi z dnia 29 kwietnia 2016 r., I ACa 1180/15

Standard: 16830 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.