Ochrona renomy i dobrego imienia przedsiębiorstwa; dobra sława osoby prawnej
Dobra osobiste osób prawnych (art. 43 k.c.)
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Dobra osobiste osób prawnych to wartości niemajątkowe, dzięki którym osoba prawna może funkcjonować zgodnie ze swym zakresem działań (art. 43 w zw. z art. 23 k.c.).
Za dobro osobiste osób prawnych najczęściej uznaje się dobrą sławę, określaną też mianem dobrego imienia. Dobre imię osoby prawnej jest łączone z opinią, jaką mają o niej inne osoby ze względu na zakres jej działalności. Dobre imię osoby prawnej naruszają wypowiedzi, które - obiektywnie oceniając - przypisują jej niewłaściwe postępowanie, mogące spowodować utratę zaufania potrzebnego do prawidłowego jej funkcjonowania w zakresie swych zadań (zob. postanowienie SN z 29 czerwca 2021 r., I CSK 10/21 oraz wyroki SN z 20 lutego 2020 r., IV CSK 518/18, z 28 sierpnia 2019 r., IV CSK 370/18, z 16 listopada 2017 r., V CSK 81/17, z 29 marca 2017 r., I CSK 450/16, z 11 sierpnia 2016 r., I CSK 419/15, z 28 kwietnia 2016 r., V CSK 486/15, z 22 stycznia 2015 r., I CSK 16/14, z 5 kwietnia 2013 r., III CSK 198/12, z 14 maja 2009 r., I CSK 440/08, z 24 września 2008 r., II CSK 126/08 i z 26 października 2006 r., I CSK 169/06).
Narusza dobra osobiste osoby prawnej posłużenie się znakiem symbolizującym osobę prawną (zob. wyrok SN z 7 marca 2003 r., I CKN 100/01), czy naruszenie tajemnicy korespondencji (zob. wyroki Sądu Najwyższego z 20 lutego 2020 r., IV CSK 518/18 oraz z 11 sierpnia 2016 r., I CSK 419/15).
Uchwała SN z dnia 3 października 2023 r., III CZP 22/23
Standard: 76594 (pełna treść orzeczenia)
dobre imię przedsiębiorcy jest łączone z opinią, jaką mają o nim inne osoby ze względu na zakres jego działalności. Dobre imię przedsiębiorcy naruszają zatem działania, które obiektywnie oceniając, przypisują przedsiębiorcy niewłaściwe postępowanie, mogące spowodować utratę do niego zaufania potrzebnego do prawidłowego funkcjonowania. W odniesieniu do przedsiębiorców niewątpliwie dobre imię narusza upowszechnienie informacji, że są oni nierzetelnymi dłużnikami.
W pozwie powód łączył naruszenie swoich dóbr osobistych z faktem zamieszczenia przez pozwaną spółkę oferty sprzedaży jego długu na portalach internetowych, dostępnych szerszemu gronu podmiotów, w tym dla innych przedsiębiorców. Nie ulega wątpliwości, że takie działanie pozwanej - przy założeniu, że taki dług nie istnieje - godziło w dobra osobiste powoda takie jak: wizerunek i renoma, w jego wiarygodność kupiecką i wiarygodność kredytową.
Wyrok SA w Gdańsku z dnia 29 czerwca 2021 r., I AGa 55/21
Standard: 83059 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 20704
Standard: 16313
Standard: 64368
Standard: 16076