Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Działalność gospodarcza partii

Wolność tworzenia i działania partii politycznych (art. 11 konstytucji) Przedsiębiorca; działalność gospodarcza (art. 43[1] k.c.)

Wyświetl tylko:

Prowadzenie działalności gospodarczej, tzn. korzystanie z wolności działalności gospodarczej przez partię polityczną, której celem jest realizacja funkcji polegających na wpływaniu na kształt polityki państwowej, w tym także funkcji uczestniczenia w rządzeniu, przy czym funkcje te w przeważającej mierze są realizowane dzięki wykorzystywaniu budżetowych środków finansowych - powodowałoby ryzyko braku przejrzystości finansów partii, a w skrajnym przypadku mogłoby prowadzić do załatwiania prywatnych spraw przy pomocy publicznych pieniędzy. Z całą pewnością jednak stwarzałoby zagrożenie dla realizacji ważnych funkcji w systemie politycznym, gdyż aktywność partii mogłaby się koncentrować nadmiernie na prowadzeniu działalności gospodarczej.

W wyroku o sygn. K 25/03, Trybunał podkreślił, że "z jednoznacznego określenia celu partii politycznych wynika, że nie są to zrzeszenia powołane do prowadzenia działalności gospodarczej". Trybunał w omawianym wyroku w następujący sposób wyjaśniał dlaczego zakaz prowadzenia działalności gospodarczej przez partie polityczne jest zgodny z Konstytucją: "Skoro ich zadaniem jest wpływanie na kształt polityki państwa, nie ulega wątpliwości, że - uczestnicząc w sprawowaniu władzy - mogą one też kształtować normy prawne generalne regulujące funkcjonowanie gospodarki, a także brać udział w udzielaniu pozwoleń i koncesji, rozstrzyganiu przetargów itd. Zarówno na etapie walki o władzę, jak i - tym bardziej - w okresie jej sprawowania, partie nie mogłyby być postrzegane jako zwykły uczestnik obrotu, poddany regułom rynku. Jak słusznie zauważył SN w uzasadnieniu postanowienia z 1 października 2001 r., «partie uczestniczą w wyborach, wchodzą w skład władzy ustawodawczej, tworzą organa władzy wykonawczej, ich związki ze sferą działalności gospodarczej muszą więc podlegać ograniczeniom dla unikania powstania choćby pozorów związków korupcjogennych» (OSNP z 2004 r., nr 10, poz. 181). Zagwarantowana konstytucyjnie pozycja ustrojowoprawna partii politycznych sprzeciwia się więc przyjęciu, że korzystają one - na równi z podmiotami prywatnoprawnymi - z wolności działalności gospodarczej. Nie oznacza to oczywiście, że ustawodawca nie może - w określonym zakresie - przyznawać podmiotom publicznoprawnym, także partiom politycznym, pewnych możliwości w sferze gospodarki. Z art. 22 Konstytucji nie da się jednak wyprowadzić zasady absolutnej, obejmującej ogół podmiotów prawa".

Wyrok TK z dnia 18 lipca 2012 r., K 14/12, OTK-A 2012/7/82, Dz.U.2012/849

Standard: 1970 (pełna treść orzeczenia)

Działalność partii politycznych opiera się na pracy społecznej członków, ale nie przeszkadza to posiadaniu przez nie majątku pochodzącego ze źródeł określonych w ustawie. Od chwili wejścia w życie ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r. – Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (jedn. tekst: Dz.U. z 2007 r. Nr 190, poz. 1360) partia polityczna nie może prowadzić działalności gospodarczej ani osiągać dochodów z majątku w postaci udziałów w spółce kapitałowej. Przed dniem 31 maja 2001 r. partie mogły – jak postanawiał art. 24 ust. 2 – prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie w formie spółdzielni lub udziału w spółkach.

Uchwała SN z dnia 18 października 2007 r., III CZP 86/07

Standard: 54498 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 975 słów. Wykup dostęp.

Standard: 1971

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.