Zawieszenie postępowania na podstawie art. 177 § 1 pkt 3 k.p.c.

Zawieszenie fakultatywne na podstawie art. 177 k.p.c.

Wyświetl tylko:

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Przesłanka zawieszenia postępowania cywilnego wskazana w art. 177 § 1 pkt 3 k.p.c. ma charakter fakultatywny. Fakultatywność zawieszenia postępowania polega na tym, że sąd każdorazowo dokonuje oceny zasadności zawieszenia, kierując się względami celowości. O zależności można mówić zaś wówczas, gdy treść decyzji administracyjnej będzie stanowić konieczny element podstawy rozstrzygnięcia merytorycznego lub formalnego danej sprawy cywilnej (postanowienie SN z 30 listopada 2000 r., I CKN 309/00).

Ustawodawca w art. 177 § 1 pkt 3 wyraźnie jednak podkreśla, że sąd może zawiesić postępowanie, więc nawet jeżeli rozstrzygnięcie rozpoznawanej sprawy zależy od rozstrzygnięcia, jakie może zapaść w innej sprawie, to sąd powinien ocenić, czy należy zawiesić postępowanie, nie jest zaś do zawieszenia postępowania zobowiązany (wyrok SN z 17 maja 2017 r., V CSK 494/16).

Sąd Najwyższy zauważa ponadto, iż pojęcie prejudycjalności decyzji administracyjnej nie obejmuje jakiegokolwiek wpływu decyzji administracyjnej, która ma być wydana na przedmiot procesu cywilnego, lecz ogranicza się do niemożności rozstrzygnięcia sprawy cywilnej bez danej decyzji administracyjnej.

Postanowienie SN z dnia 14 czerwca 2023 r., II CSKP 121/23

Standard: 79688 (pełna treść orzeczenia)

Sąd ubezpieczeń społecznych zawiesza postępowanie z odwołania od decyzji organu rentowego odmawiającej prawa do świadczenia, gdy przed instytucją właściwą innego państwa członkowskiego toczy się postępowanie w przedmiocie korekty wydanego wcześniej i uwzględnionego przez organ rentowy dokumentu (np. formularz E 205) potwierdzającego okresy ubezpieczenia w tym państwie (art. 177 § 1 pkt 3 k.p.c. w związku z art. 3 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczącego wykonywania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, Dz.Urz.UE.L 284 2009, s. 1 oraz art. 4 ust. 3 TUE).

Wyrok SN z dnia 18 grudnia 2018 r., II UK 393/17

Standard: 63615 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 72 słów. Wykup dostęp.

Standard: 64041

Zobacz glosy

Komentarz składa z 448 słów. Wykup dostęp.

Standard: 16271

Komentarz składa z 279 słów. Wykup dostęp.

Standard: 8082

Komentarz składa z 159 słów. Wykup dostęp.

Standard: 64846

Komentarz składa z 145 słów. Wykup dostęp.

Standard: 36764

Komentarz składa z 106 słów. Wykup dostęp.

Standard: 15546

Komentarz składa z 73 słów. Wykup dostęp.

Standard: 26377

Komentarz składa z 95 słów. Wykup dostęp.

Standard: 35675

Komentarz składa z 399 słów. Wykup dostęp.

Standard: 15547

Komentarz składa z 245 słów. Wykup dostęp.

Standard: 15551

Komentarz składa z 137 słów. Wykup dostęp.

Standard: 15549

Komentarz składa z 141 słów. Wykup dostęp.

Standard: 15550

Komentarz składa z 148 słów. Wykup dostęp.

Standard: 15544

Komentarz składa z 490 słów. Wykup dostęp.

Standard: 15548

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.