Sprowadzenie niebezpieczeństwa katastrofy - naruszenie struktury kabli, sygnalizacji, telekomunikacyjnej i sterowniczej
Sprowadzenie bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu lądowym (art. 174 k.k.)
W każdym przypadku naruszenia struktury kabli i przewodów oraz aparatury sygnalizacyjnej, telekomunikacyjnej i sterowniczej, niezależnie od tego, że powoduje to bezpośrednie niebezpieczeństwo katastrofy w ruchu lądowym w myśl art. 174 § 1 k.k., to dodatkowo stwarza jednoczesne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzkiego oraz mienia. Konsekwencją tych działań był m.in. zanik napięcia w sieci trakcyjnej i brak możliwości reakcji motorniczego elektrowozu, wystąpienie nieprawidłowości w działaniu urządzeń sterowania ruchem, co miało zasadniczy wpływ i stanowiło niebezpieczeństwo w ruchu. Natomiast nieprawidłowości w działaniu urządzeń sterowania ruchem stanowiły zagrożenie dla zdrowia, mienia i życia osób trzecich. W przypadku kradzieży, bądź uszkodzenia elementów sieci trakcyjnej musiało nastąpić ograniczenie w ruchu pociągów i to na kilka godzin. Pociągi musiały się poruszać wahadłowo po jednym torze.
W wypadku obniżenia się przewodów następuje zablokowanie elektrowozu. Dodatkowo zwisające do wysokości 2 metrów nad ziemia przewody z trakcji mogły stanowić zagrożenie porażeniem osób trzecich, czyli zagrożenie dla zdrowia i życia ludzkiego.
Wyrok SA w Katowicach z dnia 23 grudnia 2015 r., II AKa 386/15
Standard: 14681 (pełna treść orzeczenia)