Kontratyp działania w ramach przysługujących uprawnień

Kontratypy działań i zaniechań funkcjonariusza publicznego

Wyświetl tylko:

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Co należy rozumieć pod pojęciem „okoliczności wyłączające bezprawność”, ustawa wprost nie wyjaśnia, niemniej w nauce prawa wskazuje się na takie okoliczności, przy których czyn wypełniający znamiona przestępstwa nie jest jednak w rzeczywistości przestępstwem, ponieważ na mocy przepisu prawnego lub utartej praktyki działania takie uważane są za zgodne z prawem (zob. L. Gardocki: Prawo karne, Warszawa 2007, s. 111). Okoliczności takie w orzecznictwie i literaturze prawniczej nazywa się „kontratypami”; mogą być one zarówno ustawowe, jak i pozaustawowe. Do tych drugich zalicza się działanie w granicach uprawnień i obowiązków. W piśmiennictwie prawniczym nie jest to w żaden sposób podważane.

Podstaw uchylenia odpowiedzialności karnej w przypadku omawianej konstrukcji prawnej upatruje się w wykładni systemowej (to co jest prawnie dozwolone, nie może być jednocześnie zakazane, lex specialis derogat legi generali), w zasadzie subsydiarności prawa karnego, a nawet w koncepcji negatywnych znamion przestępstwa (zob. Z. Wiernikowski: Działanie w granicach uprawnienia i obowiązku prawnego jako okoliczność wyłączająca bezprawność czynu, PiP 1987, Nr 3, s. 81; J. Lachowski [w:] System prawa karnego. Tom 4 pod red. L. K. Paprzyckiego, Warszawa 2013, s. 148). Uprawnienia wyłączające bezprawność czynu dotyczą zazwyczaj funkcjonariuszy państwa wykonujących czynności urzędowe, wśród których największe znaczenie mają niewątpliwie te związane ze stosowaniem środków przymusu.

Konkludując: kontratyp określony w art. 29 k.k. w postaci „okoliczności wyłączającej bezprawność” może polegać na usprawiedliwionym błędnym przekonaniu sprawcy o działaniu w ramach uprawnień i obowiązków.

Wyrok SN z dnia 11 października 2016 r., V KK 117/16

Standard: 20496 (pełna treść orzeczenia)

Kontratyp działania w ramach uprawnień i obowiązków, który wymaga m.in. działania w granicach kompetencji określonej przepisami prawa, istnienie w danej sprawie prawnej i faktycznej podstawy dla dokonania przedsięwziętej czynności oraz jej (czynności służbowej) realizacji w sposób określony przez odpowiednie przepisy prawne. Kontratyp ten, gdy chodzi o użycie broni a ogólnie środków przymusu przez policję był omawiany już w orzecznictwie Sądu Najwyższego w okresie międzywojennym (wyrok z dnia 27 kwietnia 1936r., 3K 428/36, Zbiór Orzeczeń 1936/11/415).

Wyrok SO w Tarnowie z dnia 11 lipca 2014 r., II Ka 292/14

Standard: 20493 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 154 słów. Wykup dostęp.

Standard: 20494

Komentarz składa z 163 słów. Wykup dostęp.

Standard: 20860

Komentarz składa z 285 słów. Wykup dostęp.

Standard: 14267

Komentarz składa z 101 słów. Wykup dostęp.

Standard: 43095

Komentarz składa z 223 słów. Wykup dostęp.

Standard: 43071

Komentarz składa z 109 słów. Wykup dostęp.

Standard: 20495

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.