Praca w godzinach nadliczbowych pracowników państwowych (urzędników państwowych)
Pragmatyka urzędnika publicznego Praca w godzinach nadliczbowych (art. 151 k.p.)
Spośród pragmatyk "urzędniczych" obowiązujących obecnie, ustawa o pracownikach państwowych zawiera w kwestii rekompensaty pracy w godzinach nadliczbowych rozwiązanie prawne bardzo zbliżone do tego, które przewiduje przepis będący przedmiotem pytania prawnego. Według jej art. 30 ust. 2, "urzędnikowi państwowemu za pracę wykonaną na polecenie przełożonego poza normalnymi godzinami pracy przysługuje, według jego wyboru, wynagrodzenie lub wolny czas, z tym że wolny czas może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu". Bardziej ograniczone jest prawo do tej rekompensaty urzędników państwowych zatrudnionych w urzędach naczelnych i centralnych organów administracji państwowej na stanowiskach kierowniczych i samodzielnych, którym - zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy o pracownikach państwowych - przysługuje tylko "wolny czas za pracę poza normalnymi godzinami pracy wykonywaną w porze nocnej oraz w niedzielę lub święto".
Ustawa o NIK w art. 85 ust. 5 i 6 stanowi, że: "5. Kontroler może być w uzasadnionych przypadkach, w szczególności ze względu na dobro kontroli, zatrudniony poza normalnymi godzinami pracy bez prawa do oddzielnego wynagrodzenia. 6. Kontrolerowi, który na polecenie przełożonego wykonuje pracę poza normalnymi godzinami pracy w porze nocnej lub w dni wolne od pracy, przysługuje czas wolny".
Wyrok TK z dnia 21 stycznia 2014 r., P 26/12
Standard: 1744 (pełna treść orzeczenia)