Postanowienie umowy sprzeczne z dobrymi obyczajami
Przesłanki i charakterystyka ochrony konsumenta przed niedozwolonymi postanowieniami umowy na gruncie art. 385[1] § 1 k.c.
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Postanowienie umowne jest sprzeczne z dobrymi obyczajami, jeżeli kontrahent konsumenta, traktujący go w sposób sprawiedliwy, słuszny i uwzględniający jego prawnie uzasadnione roszczenia, nie mógłby racjonalnie spodziewać się, iż konsument ten przyjąłby takie postanowienie w drodze negocjacji indywidualnych.
Wyrok SN z dnia 1 czerwca 2022 r., II CSKP 364/22
Standard: 65246 (pełna treść orzeczenia)
W świetle art. 385[1] § 1 k.c. postanowienie umowne jest sprzeczne z dobrymi obyczajami, jeżeli kontrahent konsumenta, traktujący go w sposób sprawiedliwy, słuszny i uwzględniający jego prawnie uzasadnione roszczenia, nie mógłby racjonalnie spodziewać się, iż konsument ten przyjąłby takie postanowienie w drodze negocjacji indywidualnych.
Uchwała SN z dnia 27 października 2021 r., III CZP 43/20
Standard: 55749 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 45671
Standard: 44932
Standard: 24080
Standard: 28094
Standard: 20052
Standard: 20051
Standard: 18887
Standard: 23663
Standard: 28397
Standard: 9920
Standard: 8689
Standard: 8287
Standard: 9921
Standard: 10550
Standard: 10551
Standard: 13109
Standard: 47959
Standard: 23664
Standard: 18735
Standard: 38651