Potrącenie pieszego
Naruszenie zasad bezpieczeństwa w ruchu
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Kierujący, który wjeżdża na przejście dla pieszych, gdy dla jego kierunku jazdy jest wyświetlany czerwony sygnał oznaczający bezwzględny obowiązek zatrzymania kierowanego pojazdu, nie może skutecznie powoływać się na przyczynienie się pieszych, którzy przekraczają to przejście mając wyświetlony sygnał zielony, chyba że korzysta ze szczególnych uprawnień przyznających mu pierwszeństwo w ruchu drogowym.
Wyrok SN z dnia 26 maja 2020 r., III KK 86/20
Standard: 77185 (pełna treść orzeczenia)
Szczególna ostrożność polega na wnikliwej ocenie pieszego, czy jego wejście na jezdnię, aż do momentu opuszczenia jej (jezdni) nie spowoduje utrudnienia ruchu, które w istocie będzie przede wszystkim dla niego szczególnie niebezpieczne. Chodzi o to, czy odległość pojazdów od miejsca, w którym pieszy ma zamiar jezdnię przekroczyć, jest wystarczająca.
Pojęcie " wystarczającej odległości" ma dwie postacie. Pierwszą określa się jako odległość pozwalającą pieszemu na przejście bez zmuszenia kierującego co najmniej do zmiany prędkości. Ten warunek musi być zachowany w miejscach, gdzie pieszy ma wprawdzie prawo przejścia przez jezdnię, ale pod warunkiem ustąpienia kierującemu ( np. w odległości 150 m od wyznaczonego znakiem poziomym P-10 przejścia dla pieszych).
Druga postać stanowi odległość od wyznaczonego znakiem poziomym P-10 przejścia dla pieszych, która nie spowoduje konieczności gwałtownego hamowania, lecz tylko wówczas, jeżeli kierujący prowadzi pojazd zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, to znaczy pojazd porusza się z prędkością bezpieczną.
Nie naruszy zasady szczególnej ostrożności pieszy, który zmusi do hamowania kierującego pojazdem zbliżającym się do przejścia dla pieszych z nadmierną prędkością, czego pieszy nie mógł przewidzieć na zasadzie ograniczonego zaufania (art. 4 PrRDrog). Z zasady tej wynika, że uczestnik ruchu, w tym przypadku pieszy, ma prawo liczyć, że inni uczestnicy ruchu, a więc kierujący, zbliżając się do wyznaczonego przejścia dla pieszych, będą prowadzić pojazd zgodnie z dyspozycją § 98 ust. 6 ZnSygDR, tj. odpowiednio do warunków, lecz poniżej prędkości administracyjnie dozwolonej, umożliwiającej w sytuacji tego wymagającej bezskutkowe zatrzymanie pojazdu przed tym przejściem.
Wyrok SO w Warszawie z dnia 18 listopada 2019 r., X Ka 1007/19
Standard: 77190 (pełna treść orzeczenia)
Stosownie do dyspozycji przepisu art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U z 2017 r., poz. 128, dalej określane jako p.r.d.) jezdnia jest tą częścią drogi, która jest przeznaczona dla ruchu pojazdów, a piesi mogą z niej korzystać pod ściśle określonymi warunkami. Te ostatnie precyzuje art. 11 pkt 1 p.r.d. podkreślając, że w pierwszej kolejności pieszy jest zobligowany do korzystania z chodnika lub drogi dla pieszych, a razie ich braku – z pobocza. W wypadku, gdy droga nie posiada takiego pobocza, a także wtedy, gdy czasowo nie można z niego korzystać, pieszy może poruszać się po jezdni, ale pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi.
Postanowienie SN z dnia 14 listopada 2017 r., V KK 119/17
Standard: 40717 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 8200 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 12545 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 12546 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 7186
Standard: 8201 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 8202 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 8203 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 13861 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 14014
Standard: 14157
Standard: 53213 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 44579 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 12654
Standard: 12655
Standard: 40547 (pełna treść orzeczenia)