Zasady bezpieczeństwa w ruchu lądowym
Naruszenie zasad bezpieczeństwa w ruchu
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Przez zasady bezpieczeństwa w ruchu lądowym rozumieć należy:
1) reguły zawarte w przepisach określających porządek poruszania się na szlakach komunikacyjnych i zachowanie się w typowych dla ruchu sytuacjach lub wyrażone przez przyjęte oznakowanie, oświetlenie i sygnalizację,
2) reguły nieskodyfikowane w sposób szczegółowy, a wynikające z wyżej wymienionych przepisów oraz istoty bezpieczeństwa w ruchu, które muszą znaleźć zastosowanie wszędzie tam, gdzie nie ma sprecyzowanego przepisu.
Reguły nieskodyfikowane, wynikające z istoty bezpieczeństwa w ruchu, znajdą zastosowanie, gdy brak jest „sprecyzowanego przepisu”.
Dla przypisania przestępstwa określonego w art. 177 § 1 k.k. należy ustalić, że sprawca nie zastosował się do rzeczywiście obowiązującej reguły drogowej płynącej z ustawy, a nie przyjętego zwyczaju, wynikającego z intuicyjnego stosowania przez kierowców odmiennej reguły, w przekonaniu (nawet w danych realiach usprawiedliwionym), iż ma ona zastosowanie.
Postanowienie SN z dnia 12 czerwca 2020 r., III KK 42/20
Standard: 77188 (pełna treść orzeczenia)
Zasady bezpieczeństwa w ruchu lądowym to przede wszystkim reguły zawarte w przepisach ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym oraz reguły wynikające z różnych unormować i istoty bezpieczeństwa ruchu. Podstawowymi wspólnymi zasadami są: zasada trzeźwości oraz ograniczonego zaufania. Nadto obowiązują kierowcę pojazdu zasady ostrożnego i rozważnego prowadzenia pojazdu, zachowania bezpiecznej szybkości oraz zachowania szczególnej ostrożności podczas jazdy w obszarze zabudowy
Wyrok SR w Raciborzu z dnia 30 marca 2017 r., II K 544/16
Standard: 9621 (pełna treść orzeczenia)
Zasadami bezpieczeństwa w ruchu są reguły określające warunki bezpieczeństwa w ruchu. Są one zawarte nie tylko w przepisach określających porządek poruszania się po drogach lub w innych miejscach i zachowania się w typowych sytuacjach lub wyrażone przez przyjęte oznakowanie, oświetlenie lub sygnalizację, lecz wyrażają się także poprzez reguły nieskodyfikowane w sposób szczególny, wynikające z tych przepisów oraz z istoty bezpieczeństwa w ruchu, które muszą znaleźć zastosowanie wszędzie tam, gdzie nie ma sprecyzowanego przepisu.
Wyrok SR w Oleśnie z dnia 29 stycznia 2016 r., II K 352/15
Standard: 77153 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 8188 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 8189 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 12567 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 8190 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 13781 (pełna treść orzeczenia)
Standard: 12568 (pełna treść orzeczenia)