Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości

Prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości (art. 178a k.k.) Naruszenie zasad bezpieczeństwa w ruchu

Wyświetl tylko:

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Naruszenie zasad bezpieczeństwa w ruchu lądowym, związanych z koniecznością zachowania niezbędnej uwagi i rozwagi przez kierującego pojazdem, winno być analizowane także przez pryzmat prowadzenia samochodu pod wpływem alkoholu lub innego środka odurzającego, co umknęło uwadze Sądu odwoławczego, który ex cathedra stwierdził, że stwierdzone u oskarżonego stężenie alkoholu w wydychanym powietrzu nie miało wpływu na przebieg wypadku. Zupełnie dowolne jest zatem stwierdzenie Sądu Il instancji, że stan nietrzeźwości oskarżonego na poziomie 0,87 mg/l (co odpowiada 1,74 0/00 w wydychanym powietrzu) nie był przyczyną wypadku. Czyniąc w tym zakresie odmienne ustalenia od tych, które poczynił Sąd I instancji -Sąd ad quem nie poparł takiego stwierdzenia żadnymi argumentami ani przywołanymi na tę okoliczność dowodami. Zważyć w tym miejscu należy, że biegły Z. N. w swojej opinii zasygnalizował możliwość wpływu stanu upojenia alkoholem oskarżonego na przebieg zdarzenia (str. 30 opinii). Uchylił się od wydania w tym zakresie opinii z uwagi na fakt, że nie jest biegłym toksykologiem.

Wyrok SN z dnia 15 czerwca 2023 r., V KK 325/22

Standard: 83384 (pełna treść orzeczenia)

Co do kwestii świadomości pokrzywdzonych, że oskarżony prowadząc pojazd znajdował się pod działaniem alkoholu, bez wątpienia wsiadając do samochodu prowadzonego przez kierowcę, który pił alkohol postąpili bardzo lekkomyślnie. Jednakże powyższa okoliczność nie miała żadnego znaczenia co do dokonania ustaleń w kwestii winy oskarżonego. Miała znaczenie co do wysokości kary. To kierowca pojazdu odpowiada za bezpieczeństwo pasażerów i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Oskarżony przecież przeszedł w tym zakresie szkolenie. Musiał wiedzieć, że trzeźwość kierującego jest jedną z naczelnych zasad obowiązującą w ruchu drogowym. Natomiast jako osoba dorosła musiał wiedzieć, że na skutek stanu nietrzeźwości zdolność postrzegania, szybkość reakcji i przewidywanie wystąpienia dających się normalnie przewidzieć różnych skomplikowanych sytuacji drogowych ulega poważnemu upośledzeniu. Wszystkie te zasady oskarżony w tamtym dniu zignorował, a w konsekwencji doprowadził do tragicznego w skutkach wypadku komunikacyjnego.

Wyrok SR w Wyszkowie z dnia 05 października 2015r., II K 236/15

Standard: 14431 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 79 słów. Wykup dostęp.

Standard: 14430

Komentarz składa z 170 słów. Wykup dostęp.

Standard: 14429

Komentarz składa z 92 słów. Wykup dostęp.

Standard: 14423

Komentarz składa z 130 słów. Wykup dostęp.

Standard: 12926

Komentarz składa z 154 słów. Wykup dostęp.

Standard: 84311

Komentarz składa z 30 słów. Wykup dostęp.

Standard: 39477

Komentarz składa z 155 słów. Wykup dostęp.

Standard: 55479

Komentarz składa z 138 słów. Wykup dostęp.

Standard: 12562

Komentarz składa z 72 słów. Wykup dostęp.

Standard: 41224

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.