Kontrola prawdziwości oświadczeń majątkowych przez CBA
Postępowania szczególne przed sądem karnym (art. 485 - 517j k.p.k.)
W orzecznictwie Sądu Apelacyjnego w W. ugruntowany jest pogląd, podzielany zresztą przez Sąd Okręgowy w W., że Centralne Biuro Antykorupcyjne jako organ uprawniony do kontroli prawdziwości oświadczeń majątkowych, może występować - po myśli art. 23 ust. 5 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym - o udostępnienie informacji i danych wskazanego podmiotu jedynie wówczas, gdy analiza treści oświadczeń majątkowych wskazuje na duże prawdopodobieństwo możliwości złożenia nieprawdziwego w swej treści oświadczenia majątkowego (analogia do art. 249 § 1 k.p.k.). Oznacza to, iż wszelka dowolność, czy losowość takich postępowań nie znajduje podstawy prawnej w obowiązującym porządku prawnym (vide: postanowienie Sądu Apelacyjnego w W. z dnia 2 czerwca 2009 roku, sygn. akt II AKz 410/09; postanowienie Sądu Apelacyjnego w W. z dnia 17 marca 2009 roku, sygn. akt II AKz 111/09; postanowienie Sądu Apelacyjnego w W. z dnia 9 czerwca 2009 roku, sygn. akt II AKz 673/09; Orzecznictwo Sądu Apelacyjnego w W., zeszyt 4/2009 w druku).
Autor zażalenia nie zauważa, że powołane w art. 2 ust. 1 pkt 5 zadanie CBA, polegające na kontroli prawidłowości i prawdziwości oświadczeń majątkowych lub oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej osób pełniących funkcje publiczne, wykonywane jest "w zakresie właściwości określonej w art. 1 ust. 1". Skoro, zgodnie z tym ostatnim przepisem CBA zostało utworzone jako służba specjalna do spraw zwalczania korupcji w życiu publicznym i gospodarczym, w szczególności w instytucjach państwowych i samorządowych, a także do zwalczania działalności godzącej w interesy ekonomiczne państwa, to potrzeba wystąpienia z wnioskiem, na podstawie art. 23 ust. 4, musi wynikać z realizacji tych celów. Podnieść należy także, że nieprzypadkowo ustawodawca wśród wymogów formalnych wniosku zawarł w art. 23 ust. 5 pkt 3 wymóg podania okoliczności uzasadniających potrzebę udostępnienia informacji i danych, co przecież oznacza, że ustawowe prawo do kontroli oświadczeń majątkowych nie jest wystarczające.
Postanowienie SA w Warszawie z dnia 16 czerwca 2009 r., II AKz 543/09
Standard: 7498