Status prawny samorządowego kolegium odwoławczego
Samorządowe kolegia odwoławcze
Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 28.04.1999 r. k. 3/99 stwierdził, że kolegia nie mają statusu organów konstytucyjnych, jednak są organami odwoławczymi o charakterze administracyjnym. Kolegia służą zapewnieniu dwuinstancyjności postępowania administracyjnego w ramach struktur samorządu terytorialnego, a ich działalność jest niezależna od administracji rządowej.
Podobny pogląd wypowiedział Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 16.02.2004 OW 43/04 stwierdzając, że organem samorządu terytorialnego jest także samorządowe kolegium odwoławcze, które pełni funkcje organu wyższego stopnia w stosunku do organów jednostek samorządu terytorialnego.
Także Sąd Najwyższy w postanowieniu z dnia 1.06.2000 r. III RN 179/99 przyjął, że na użytek postępowania administracyjnego i sądowo-administracyjnego samorządowe kolegia odwoławcze są traktowane jako organy jednostek samorządu terytorialnego. Można więc stwierdzić, że zarówno w piśmiennictwie, jak i w praktyce organów wymiaru sprawiedliwości panuje zgodny pogląd, że w postępowaniu administracyjnym oraz sądowo-administracyjnym samorządowe kolegia odwoławcze traktowane są jako organy jednostek samorządu terytorialnego.
Postanowienie SN z dnia 9 lipca 2009 r., III CZP 45/09
Standard: 49495 (pełna treść orzeczenia)
Samorządowe kolegia odwoławcze zostały utworzone w 1990 r. przy sejmikach samorządowych. Na podstawie obowiązującej ustawy z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 856, ze zm.) są organami wyższego stopnia, w rozumieniu przepisów k.p.a. (art. 17) w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości jednostek samorządu terytorialnego, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
Samorządowe kolegia odwoławcze należą do organów jednostek samorządu terytorialnego (por. art. 5 § 2 pkt 6 in fine). Zgodnie z klasycznym - trójczłonowym pojęciem, organ administracji publicznej to: po pierwsze - człowiek (lub grupa ludzi w przypadku organu kolegialnego), po drugie - organ znajdujący się w strukturze organizacyjnej państwa lub samorządu terytorialnego, powołany w celu realizacji norm prawa administracyjnego, w sposób i ze skutkami właściwymi temu prawu, po trzecie - organ działający w granicach przyznanych mu przez prawo kompetencji (por. Prawo administracyjne, J. Boć, red., Kolonia Limited 2002, s. 133). Organ, jakim jest SKO, stanowi grupa ludzi (organ kolegialny) znajdująca się w strukturze samorządu terytorialnego i spełniająca pozostałe cechy organu administracji publicznej.
Wyrok TK z dnia 15 grudnia 2008 r., P 57/07, OTK-A 2008/10/178, Dz.U.2008/229/1539
Standard: 7080 (pełna treść orzeczenia)