Różnicowanie opłaty za przejazd bez biletu i bez legitymacji
Zrozmaitości
Zgodnie z ustalonym orzecznictwem Trybunału zasada równości nakazuje jednakowe traktowanie podmiotów wyróżnionych według cechy prawnie relewantnej. W tym przypadku będzie to kryterium uiszczenia właściwej opłaty za przejazd. Osoby uprawnione do przejazdu ulgowego podróżujące z biletem ulgowym bez właściwego dokumentu nie mogą być w zakresie obowiązku uiszczenia opłaty dodatkowej traktowane tak jak osoby wyłudzające świadczenie. W konsekwencji zrównanie sytuacji osób, które uiściły właściwą opłatę za przejazd i tylko nie posiadają w trakcie podróży stosownej legitymacji, z osobami wyłudzającymi świadczenie, chociaż spełniające pozornie kryterium formalne (tj. niemożliwość udowodnienia w razie podróży uiszczenie właściwej opłaty za przejazd), nie może być uznane za zgodne z Konstytucją, gdyż nie odpowiada ani zasadzie równości z art. 32 ust. 1 Konstytucji, ani wynikającej z art. 2 Konstytucji zasadzie sprawiedliwości. Trybunał podziela stanowisko pytającego Sądu, iż prawodawca, nakładając dotkliwą finansową opłatę dodatkową na osoby, które już opłaciły należność za przejazd, naruszył konstytucyjny obowiązek zapewnienia niezbędnej ochrony własności wynikający z art. 64 ust. 2 Konstytucji.
Wyrok TK dnia 29 czerwca 2004 r., P 20/02, OTK-A 2004/6/61, Dz.U.2004/160/1678
Standard: 7386 (pełna treść orzeczenia)