Wykładnia prokonstytucyjna

Wykładnia prokonstytucyjna; wykładnia zgodna z konstytucją Sądowa kontrola konstytucyjności

Wyświetl tylko:

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Skoro ustawy wydawane są w oparciu o Konstytucję RP i mają niższą moc prawną od niej (art. 8 Konstytucji RP) i ratyfikowanych umów międzynarodowych (art. 91 ust.2 Konstytucji RP), w tym Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności – z jej art. 8, to nie mogą pozostawać z nimi w sprzeczności.

Jeżeli pomimo uzyskania różnych wersji rozumienia znaczenia tekstu ustawy istnieje możliwość takiego przeprowadzenia wykładni analizowanego przepisu, aby jego treść pozostawała w zgodzie z Konstytucją RP i normami prawa międzynarodowego, to należy przyjąć tę właśnie interpretację.

Uchwała SN (7) z dnia 28 czerwca 2018 r., I KZP 4/18

Standard: 13613 (pełna treść orzeczenia)

Wykładnia prokonstytucyjna, czyli inaczej mówiąc dyrektywa wykładni zgodnej z Konstytucją, należy do szerszej grupy wykładni systemowej i spełnia zasadniczo rolę dyrektywy drugiego stopnia. Oznacza to, że odwołanie się do niej pozwala na wybór hipotezy interpretacyjnej, za którą przemawia argumentacja leżąca u jej podstaw.

Dyrektywa wykładni zgodnej z Konstytucją ma zatem umożliwić dokonanie wyboru jednej z dwóch lub większej liczby hipotez interpretacyjnych i służyć wyborowi takiego znaczenia normy, które najpełniej odpowiada zasadom i wartościom wyrażonym w Konstytucji. Owe hipotezy interpretacyjne muszą jednak wynikać z uprzednio dokonanej wykładni językowej.

W doktrynie nie budzi bowiem wątpliwości, że „odwołanie się do spójności systemu prawnego w przypadku jednoznaczności wyrażenia normokształtnego ma walor nie interpretacyjny, lecz walidacyjny i może stać się podstawą do interwencji Trybunału Konstytucyjnego”.

Postanowienie SN z dnia 28 marca 2018 r., I KZP 14/17

Standard: 23595 (pełna treść orzeczenia)

Sądy winny stosować Konstytucję wprost - kierując się podstawową dyrektywą wykładni, mającej znaczenie systemowe - wykładni przepisu w zgodzie z Konstytucją; w pierwszym rzędzie, spośród kilku możliwych znaczeń przepisu za pośrednictwem reguł wykładni, poszukiwany winien być zawsze taki sens normatywny, który pozwala na uzgodnienie przepisu z Konstytucją - zgodnie z domniemaniem zgodności normy ustawowej z Konstytucją (uz. wyroku TK z 8.11.2000 r., SK 18/99).

Zgodnie z art. 7 Konstytucji i art. 6 kpa, organy administracji publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Nie tylko sądy, lecz i organy administracji publicznej, winny stosować Konstytucję wprost (art. 8 ust. 2 Konstytucji) - mają obowiązek dokonywać wykładni ustaw i przepisów podustawowych, kierując się podstawową dyrektywą wykładni, mającej znaczenie systemowe - wykładni przepisu w zgodzie z Konstytucją.

Wyrok NSA z dnia 27 czerwca 2014 r., I OSK 78/14

Standard: 57759 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 138 słów. Wykup dostęp.

Standard: 394 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 392 słów. Wykup dostęp.

Standard: 395 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.