Upoważnienie ustawowe - wytyczne

Upoważnienie ustawowe

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Trybunał nawiązuje do stanowiska Rady Legislacyjnej, zgodnie z którym wytyczne to wskazania zawarte w ustawie, dotyczące materialnego kształtu regulacji, która ma być zawarta w rozporządzeniu. Wskazania dotyczące spraw proceduralnych (np. nakazujące, by ustanowienie rozporządzenia następowało "w porozumieniu" czy "po zasięgnięciu opinii") nie mogą zastąpić wytycznych merytorycznych, o których mowa w art. 92 ust. 1 Konstytucji (por. Rada Legislacyjna, Stanowisko w sprawie "konstruowania" upoważnień do wydawania rozporządzeń, "Przegląd Legislacyjny" nr 3-4/1998, s. 187 oraz wyroki w sprawach z: 26 października 1999 r., sygn. K 12/99, cz. III, pkt 2; 17 października 2000 r., sygn. K 16/99, OTK ZU nr 7/2000, poz. 253, cz. III, pkt 2; 10 września 2001 r., sygn. K 8/01, OTK ZU nr 6/2001, poz. 164, cz. III, pkt 1; 19 czerwca 2008 r., sygn. P 23/07, OTK ZU nr 5/A/2008, poz. 82, cz. III, pkt 2; 11 lutego 2010 r., sygn. K 15/09, cz. III, pkt 2.4).

Wyrok TK z dnia 26 marca 2013 r., K 11/12, OTK-A 2013/3/28, Dz.U.2013/444

Standard: 339 (pełna treść orzeczenia)

Wytyczne dotyczące treści aktu wykonawczego mogą przybierać różną postać redakcyjną.

Po pierwsze, dopuszczalne jest ich ujęcie zarówno w sposób "negatywny" (poprzez ustalenie, których możliwych do zastosowania rozwiązań ustawodawca nie akceptuje w akcie wykonawczym), jak i w sposób "pozytywny" (na przykład poprzez wskazanie celów lub funkcji normowanej instytucji albo innych kryteriów, którymi powinien się kierować twórca rozporządzenia - por. np. powołany wyrok o sygn. K 28/08).

Po drugie, oprócz typowej konstrukcji przepisu upoważniającego, kompleksowo regulującego treść przewidywanego rozporządzenia, możliwe jest także sformułowanie go w sposób lakoniczny, a zamieszczenie wytycznych w innych przepisach ustawy upoważniającej. Teza o dopuszczalności tego typu "rozproszonych" wytycznych została wyrażona po raz pierwszy w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego w powołanym wyroku o sygn. K 12/99, a podtrzymano ją w kolejnych kilkunastu orzeczeniach Trybunału Konstytucyjnego (m.in. w cytowanym wyroku o sygn. K 28/08). Spotkała się ona jednak z krytyką części doktryny, w której podkreślano, że umieszczanie wytycznych poza przepisem upoważniającym nie jest pożądaną techniką prawodawczą i nie pozwala na odtwarzanie wytycznych z przepisów ustaw innych niż ustawa upoważniająca (zob. S. Wronkowska, Model rozporządzenia jako aktu wykonawczego do ustaw w świetle konstytucji i praktyki, [w:] Konstytucyjny system źródeł prawa w praktyce, red. A. Szmyt, Warszawa 2005, s. 77).

Wyrok TK z dnia 8 stycznia 2013 r., K 38/12, OTK-A 2013/1/1, Dz.U.2013/87

Standard: 338 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 652 słów. Wykup dostęp.

Standard: 346

Komentarz składa z 824 słów. Wykup dostęp.

Standard: 345

Komentarz składa z 443 słów. Wykup dostęp.

Standard: 344

Komentarz składa z 297 słów. Wykup dostęp.

Standard: 343

Komentarz składa z 143 słów. Wykup dostęp.

Standard: 342

Komentarz składa z 99 słów. Wykup dostęp.

Standard: 341

Komentarz składa z 502 słów. Wykup dostęp.

Standard: 340

Komentarz składa z 521 słów. Wykup dostęp.

Standard: 350

Komentarz składa z 421 słów. Wykup dostęp.

Standard: 349

Komentarz składa z 378 słów. Wykup dostęp.

Standard: 348

Komentarz składa z 567 słów. Wykup dostęp.

Standard: 347

Komentarz składa z 323 słów. Wykup dostęp.

Standard: 351

Komentarz składa z 506 słów. Wykup dostęp.

Standard: 352

Komentarz składa z 496 słów. Wykup dostęp.

Standard: 353

Komentarz składa z 364 słów. Wykup dostęp.

Standard: 354

Komentarz składa z 553 słów. Wykup dostęp.

Standard: 355

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.