Utrata mocy rozporządzenia wykonawczego w związku z derogacją upoważnienia ustawowego
Rozporządzenia wykonawcze (art. 92 Konstytucji)
Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.
Derogacja przepisu upoważniającego do wydania rozporządzenia pociąga za sobą utratę mocy obowiązującej rozporządzenia wydanego na jego podstawie (zob. np. wyrok TK z 20 czerwca 2002 r., K 33/01).
Wyrok TK z dnia 17 maja 2012 r., K 10/11
Standard: 267 (pełna treść orzeczenia)
Dla oceny konstytucyjności treści normy prawnej miarodajny jest stan konstytucyjny z dnia orzekania. W konsekwencji należy przyjąć, że w obecnym stanie prawnym brak wytycznych w przepisie upoważniającym, bez względu na datę jego wydania, oznacza niezgodność z art. 92 ust. 1 zdanie drugie Konstytucji.
W razie uznania upoważnienia ustawowego za niezgodne z Konstytucją i utraty przez nie mocy obowiązującej, wydane na jego podstawie rozporządzenie również co do zasady przestaje obowiązywać. Zgodnie z systemową regułą walidacyjną, derogacja delegacji ustawowej oznacza utratę mocy przez akt wykonawczy.
Rozporządzenie oparte na niekonstytucyjnym upoważnieniu ustawowym, niezależnie od swej treści, dzieli los upoważnienia. W obrocie prawnym nie może bowiem funkcjonować rozporządzenie wykonawcze niemające "punktu zaczepienia" w ustawie (zob. wyroki TK np.: z 28 czerwca 2000 r.,K 34/99; z 9 maja 2006 r., P 4/05; z 12 września 2006 r., K 55/05; z 31 marca 2009 r., K 28/08.)
Wyrok TK z dnia 3 kwietnia 2012 r., K 12/11
Standard: 268 (pełna treść orzeczenia)