Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Zwolnienie spod egzekucji środków z funduszy europejskich zgromadzonych na rachunku bankowym

Wyłączenia spod egzekucji na podstawie art. 831 k.p.c.)

W ocenie Sądu ograniczenie z art. 831 § 1 pkt 2 k.p.c. dotyczy również środków zgromadzonych na rachunku bankowym i ma zastosowanie do zajęcia rachunku bankowego. Nie można zgodzić się ze stanowiskiem, że źródło pochodzenia tych środków po wpłynięciu na rachunek bankowy nie ma znaczenia. Jest tak dlatego, że odmienna interpretacja oznaczałoby obejście przepisów o ograniczeniach egzekucji, podobnie jak w przypadku ochronnej funkcji wynagrodzenia za prace. Powszechność rozliczeń bezgotówkowych z wykorzystaniem w formie rachunków bankowych powoduje, że w ten sposób ograniczenia egzekucji nie miałyby większego zastosowania. Ponadto zawsze istnieje możliwość weryfikacji źródła pochodzenia środków na rachunku bankowym, gdyż wskazywane są tytuły wpłat i rachunek źródłowy, zatem argumentacja o braku informacji o tym jakie jest źródło wypływu poszczególnych środków na rachunek bankowy jest niewłaściwa.

Przyjąć również należy, że ograniczenie egzekucji przewidziane w art. 831 § 1 pkt. 2 k.p.c. dotyczy środków pochodzących z funduszy europejskich, które są przekazywane uprawnionym przez jednostki organizacyjne Skarbu Państwa.

Stosownie do treści art. art. 80 Rozporządzenia Rady WE nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności, który stanowi, że związane nim państwa członkowskie zapewniają, że środki finansowe otrzymane w ramach pomocy z funduszy unijnych przez uprawnione podmioty nie podlegają potraceniu, ani wstrzymaniu, ani też nie nalicza się żadnych opłat, które spowodowałby zmniejszenie kwot wypłacanych uprawnionym. Przepis ten ma na celu realizację polityki spójności, a sposobem jej realizacji jest przekazywanie uprawnionym podmiotom środków z funduszy unijnych, zaś państwa członkowskie są zobowiązane do podjęcia wszelkich działań, w tym legislacyjnych, których celem jest pełna realizacja polityki spójności. Podzielić należy stanowisko, ze pojęcie „sumy przyznane przez Skarb Państwa” dotyczy nie tylko kwot pochodzących bezpośrednio od Skarbu Państwa, ale też sum dystrybuowanych przezeń, zaś środki z funduszy unijnych są właśnie przekazywane przez jednostki organizacyjne Skarbu Państwa.

W rozpoznawanej sprawie jednak ma zastosowanie wyjątek, który pozwala na egzekucję i zabezpieczenie środków zgromadzonych na rachunku bankowym pochodzących z funduszy europejskich, jest tak dlatego, że zabezpieczona wierzytelność powstała w związku z urzeczywistnieniem celów na jakie zostały przyznane obowiązanemu środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym i zgodnie z przepisem art. 831 § 1 pkt 2 k.p.c. w takiej sytuacji nie są wolne spod zajęcia. jest to okoliczność bezsporna, na którą powołuje się skarżący w uzasadnieniu skargi jak i uprawniony w piśmie procesowym, a potwierdza to treść umowy z 24 lutego 2012 r. łączącej strony.

Dokonując wykładni wskazanych przepisów należy skonstatować, że zasadą jest zwolnienie spod egzekucji środków z funduszy europejskich zgromadzonych na rachunku bankowym pod warunkiem jednak, ze zabezpieczona wierzytelność nie powstała w związku z realizacją celów na jakie zostały przyznane zobowiązanemu środki z funduszy europejskich.

W konsekwencji w realiach niniejszej zasadnie Komornik odmówił zwolnienia spod zabezpieczenia środków pochodzących z funduszy unijnych a zgromadzonych na zajętym rachunku bankowym o odmówił umorzenia postępowania zabezpieczającego w tej części, gdyż zachodzi wyjątek o którym mowa w art. 831 § 1 pkt 2 k.p.c.,

Postanowienie SR w Białymstoku z dnia 9 kwietnia 2013 r. II Co 1282/13

Standard: 5910 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.