Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Sądowa kontrola aktu podustawowego z konstytucją lub ustawą

Sądowa kontrola konstytucyjności Rozporządzenia wykonawcze (art. 92 Konstytucji)

Wyświetl tylko:

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Z uwagi wyrok TK z 20 kwietnia 2020 r. w sprawie U 2/20, eliminujący uchwałę SN z porządku prawnego, sama pozaprawna norma wywodzona z tzw. uchwały połączonych Izb Sądu Najwyższego z 23 stycznia 2020 r., BSA I-4110-1/20, de constitutione lata nie istnieje w polskim systemie prawnym, nie może w nim być stosowana ani kreowana, a próba jej „reanimacji” i uwzględniania w jakichkolwiek aktach stosowania prawa stanowi wyraz abuzywnego konstytucjonalizmu, którą to tendencję orzeczniczą szczegółowo zaprezentował i odniósł się do niej Sąd Najwyższy w wyroku z 7 marca 2023 r., II CSKP 659/22 oraz w postanowieniach z 6 października 2022 r., III CZP 88/22, z 7 lipca 2023 r., III CB 15/23, a także z 21 czerwca 2024 r., III CB 44/24.

Norma wywodzona z niekonstytucyjnej uchwały SN z 23 stycznia 2020 r. pozostaje w ścisłym związku z samą uchwałą jako aktem stosowania prawa (czynnością Sądu Najwyższego), a tym samym utrata mocy zawartej w uchwale normy prawnej powiązana jest z samą nieskutecznością uchwały jako aktu (czynności podjętej przez Sąd Najwyższy, nota bene w wadliwym postępowaniu, czego przybliżenie nie jest jednak konieczne w niniejszej sprawie). 6. Odmowa uznania opisanego skutku wyroku TK z 20 kwietnia 2020 r. w sprawie U 2/20 stanowi akt uzurpacji kompetencji, bez względu na to, od jakiego organu odmowa pochodzi (władzy ustawodawczej, wykonawczej czy też sądowniczej) poprzez niedopuszczalne wkroczenie w sferę wyłączności TK jako organu władzy sądowniczej w zakresie oceny hierarchicznej zgodności aktów normatywnych

Postanowienie SN z dnia 3 lipca 2024 r., III CB 26/24

Standard: 81581 (pełna treść orzeczenia)

Żaden organ nie ma umocowania do weryfikacji jej prawidłowości ani skutków. Również Europejski Trybunał Praw Człowieka nie jest organem uprawnionym do oceny wykonywania przez Prezydenta RP prerogatywy konstytucyjnej (K 7/21), a zatem prawidłowości przebiegu procedury nominacyjnej i jej wpływu na skuteczność powołania, a w konsekwencji także oceny tego, czy w tym zakresie doszło do naruszenia art. 6 ust. 1 EKPC z uwagi na przesłankę „sądu ustanowionego ustawą”. Na tle art. 179 w związku z art. 144 ust. 3 pkt 17 Konstytucji RP nie ma możliwości powołania sędziego jedynie w formie czynności o charakterze symbolicznym, pozbawionej realnych skutków praktycznych. Powołanie sędziego jest jednocześnie przyznaniem danej osobie kompetencji do wykonywania władzy sądowniczej. Tym samym nie można jednocześnie uznawać, że dana osoba została powołana na urząd sędziego a zarazem od chwili tego powołania nie może sprawować władzy sądowniczej (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 4 marca 2020 r., P 22/19).

Wyrok SN z dnia 7 marca 2023 r., II CSKP 659/22

Standard: 81584 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 149 słów. Wykup dostęp.

Standard: 71861

Komentarz składa z 297 słów. Wykup dostęp.

Standard: 81583

Komentarz składa z 85 słów. Wykup dostęp.

Standard: 70447

Komentarz składa z 70 słów. Wykup dostęp.

Standard: 31

Komentarz składa z 50 słów. Wykup dostęp.

Standard: 32

Komentarz składa z 167 słów. Wykup dostęp.

Standard: 42485

Komentarz składa z 78 słów. Wykup dostęp.

Standard: 49455

Komentarz składa z 95 słów. Wykup dostęp.

Standard: 14139

Komentarz składa z 53 słów. Wykup dostęp.

Standard: 67079

Komentarz składa z 106 słów. Wykup dostęp.

Standard: 26948

Komentarz składa z 36 słów. Wykup dostęp.

Standard: 80007

Komentarz składa z 123 słów. Wykup dostęp.

Standard: 67078

Komentarz składa z 40 słów. Wykup dostęp.

Standard: 42487

Komentarz składa z 205 słów. Wykup dostęp.

Standard: 53503

Komentarz składa z 180 słów. Wykup dostęp.

Standard: 42486

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.