Odpowiedzialność przewoźnika za niewłaściwe zabezpieczenie ładunku przy transporcie międzynarodowym

Odpowiedzialność za zaginięcie, uszkodzenie towaru oraz opóźnienie w dostawie (art. 17 CMR)

(AI) Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkodę w przewożonym towarze, jeżeli powstała ona wskutek rażącego niedbalstwa przy zabezpieczeniu ładunku, niezależnie od ewentualnych wad opakowania lub rozmieszczenia towaru przez nadawcę.

Sąd Apelacyjny podkreślił, że przewoźnik nie może powołać się na przesłanki egzoneracyjne z art. 17 ust. 4 Konwencji CMR, jeżeli szkoda wynika z jego rażącego niedbalstwa w zabezpieczeniu ładunku. Ustalono, że kierowca nie zastosował odpowiednich pasów mocujących, dopuścił się licznych uchybień w rozmieszczeniu elementów oraz nie dokonał kontroli ładunku po nagłym hamowaniu. Sąd wskazał, że nawet jeżeli sposób zapakowania przez nadawcę nosił cechy typowego i rutynowego działania, to obowiązek odpowiedniego zabezpieczenia na czas transportu ciążył na przewoźniku. Sposób ułożenia i zabezpieczenia elementów (m.in. brak mat antypoślizgowych, jeden odciąg, ciężkie elementy położone luzem na górze) doprowadził do destabilizacji ładunku. W konsekwencji uznano, że to przewoźnik ponosi odpowiedzialność za powstałą szkodę.

Wyrok SA w Krakowie z dnia 7 lipca 2022 r., I AGa 101/22

Standard: 89029 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.